Welkom in Rusland / Nha Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu Welkom in Rusland / Nha Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

Welkom in Rusland / Nha Trang

Blijf op de hoogte en volg Daan en Tessa

10 Januari 2017 | Vietnam, Nha Trang

10 januari zijn we met de motor in Nha Trang aangekomen. We zijn tussen Kerst en Oud op Nieuw al één dag in Nha Trang geweest, maar na al het motorrijden besloten we toch 3 nachten hier te blijven. Even geen stofhappen. In Nha Trang zaten we in een hostel in het centrum. Een van de betere hostels tot nu toe, al zijn ze in heel Vietnam heel goed geweest moeten we zeggen. In China zat er nog wel eens een hostel bij waar we echt niet terug zouden gaan, maar in Vietnam hebben we eigenlijk alleen nog maar goede hostels gehad. Wat ook zal liggen aan de tips die we krijgen van andere backpackers, want het is zeker waar dat mond op mond reclame de beste reclame is. Één tevreden backpacker die zijn ervaringen deelt levert gegarandeerd nieuwe gasten op voor een hostel. Maar we zaten in Nha Trang dus in een van de goede hostels van Vietnam. Na aankomst (en hoognodig douchen, van motorrijden word je vies!) zijn we bij een Indisch restaurant gaan eten. Dat was heel lekker en weer eens wat anders. En nodig, we hebben tamelijk zitten bunkeren daar. Maar dat mocht ook, hadden we zonder enige reden besloten. 's Avonds op tijd naar bed en de wekker gezet op 10.45u, want het erbij inbegrepen ontbijt was tot 11.00u. Dus de volgende dag (11 jan) zaten we om 10.59u aan het ontbijt. Pannenkoek met hartige vulling. Het ontbijt in dit hostel was iedere dag anders, dus je wist nooit wat je kreeg. De pannenkoek was in ieder geval een goed ontbijt. Na het ontbijt hebben we heel weinig gedaan. Wat aan het blog getypt, de kosten van de afgelopen tijd op een rij gezet en de boekhouding bijgewerkt voor de motoren (gemaakte kilometers, tankkosten, bijhouden wanneer olie ververst moet worden) en nog belangrijker dan dat: we hebben uitgerust. Hier waren we op de een of andere manier aan toe. Het is ons wel duidelijk dat 'backpacken' en 'op vakantie gaan' niet hetzelfde zijn. Al kan dat ook aan ons reistempo liggen, dat vooral de laatste weken vrij hoog ligt. 12 januari voelden we in ieder geval een stuk uitgeruster, wat wel fijn was want de wekker ging om 07.00u. 08.00u werden we opgehaald voor een snorkeltour, na het ontbijt van broodje gezond. Samen met een Amerikaans meisje en een klein leger Chinezen zijn we naar Mun Island gevaren, waar het merendeel van de groep (inclusief de Amerikaanse) gingen duiken. Wij gingen, samen met een handje vol Chinezen, snorkelen. Het bleek een heel mooie plek om te snorkelen met verschillende soorten koraal en veel soorten vissen om te bekijken. Onder ons was het merendeel van de groep aan het duiken (lees: vastgehouden worden door de instructeur en daar al bungelend/hangend vissen kijken). Tessa dook om de zoveel tijd naar beneden om het koraal van dichtbij te bekijken, waarbij ze vaak dieper kwam dan de duikers. Na 2 uur snorkelen op 2 verschillende plekken bij het eiland werd er lunch geserveerd op de boot. Hier at iedereen goed van, op mij na, want ik probeerde met naar de horizon staren mijn gezicht een paar tinten minder groen te krijgen. Daarna (al starend naar de horizon) terug naar het vaste land gevaren en rond 13.30u stonden we weer bij het hostel. Ondanks de misselijkheid een heel mooie tour! Daarna hebben we een ronde door Nha Trang gelopen, waarbij ons opviel dat iedere tweede toetist een Rus was (je pikt ze er vrij makkelijk uit). Waarna ons ook opviel dat best een aantal namen van restaurants in het Cyrilisch geschreven waren. En toeristeninformatie. En menukaarten. Er was meer in het Russisch dan in het Vietnamees aangeduid. Engels was helemaal ver te zoeken. Toen we 's avonds in een klein restaurantje zaten te eten kwamen we aan de praat met de eigenaar, die ons vertelde dat Nha Trang een populaire stop is in Russische groepsreizen. Hij zei dat de tours bepaalde hotels en restaurants opnemen in hun programma, die vervolgens big business hebben, en daarmee de andere restaurants moeite hebben het hoofd boven water te houden. Waardoor iedereen het 'Russische voorbeeld' volgt en nu half Rusland voor de kust van Nha Trang ligt bij te bruinen. De restauranteigenaar die wij spraken maakte zich trouwens weinig zorgen, want ondanks dat hij niet in de Russische tours opgenomen was, zorgden zijn vermelding in de Lonely Planet voor genoeg westerse gasten, vertelde hij.

Onze laatste dag in Nha Trang (vrijdag de 13e!!) begon met pasta, veruit het beste ontbijt van de afgelopen dagen. En een goed begin van de dag als je nog 220 kilometer op de motor moet zitten. We zijn op tijd opgestaan zodat we 08.30u onderweg waren naar Phan Thiet, verder zuidelijk aan de kust. De rit ging prima, de weg was goed en het zonnetje scheen. Halverwege zijn we bij een klein 'bahn mi'-tentje gestopt om wat te eten. 'Bahn mi' is 'brood' op zijn Vietnamees en tevens de benaming voor kleine op 'wegrestaurantjes' achter op bakfietsen waar vers belegde broodjes verkocht worden. Daar broodjes ei met ketjap (verassend genoeg een lekkere combi!) gegeten. Terwijl we op kleine plastic krukjes zaten te eten stopte een scooter met 2 agenten, die een schijnbaar willekeurig busje aanhielden en van de chauffeur de papieren controleerden. Terwijl ze dit deden hielden wij ons voor niet aan te rijden tot de agenten weg waren, om een dergelijke controle te voorkomen. Robin (een van de Duitsers waar we mee samen reisden) had al een 1,5 miljoen dong boete gekregen (ongeveer 60 euro). Hij wist niet waarvoor, maar de agent was er van overtuigd dat hij iets fout had gedaan. Overleg was niet mogelijk, maar afdingen wel. Na wat afdingen was de boete 1 miljoen dong (40 euro), die hij maar betaald heeft. Maar duidelijk een corrupte agent. Dus met dat verhaal in ons achterhoofd hebben we onze pauze opgerekt tot de agenten doorgereden waren. 's Middags zijn we rond 15.00u in Phan Thiet aangekomen, wat een goed uur eerder was dan verwacht.

Foto's: NotAllWhoWanderAreLost4.waarbenjij.nu