Met de motor in Cambodja / Kampot - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu Met de motor in Cambodja / Kampot - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

Met de motor in Cambodja / Kampot

24 Januari 2017 | Cambodja, Kâmpôt

We zijn in Cambodja! Nadat we 24 januari de grens overgereden zijn was het nog een 40 kilometer door de Cambodjaanse rijstvelden voor we in Kampot aan kwamen. Het viel ons meteen op dat motor rijden in Cambodja anders is dan in Vietnam. Het belangrijkste verschil is dat mensen je niet afsnijden of rakelings langs je heen rijden. Dat was in Vietnam normaal. En verder kan je niks maken van de borden. Want Cambodja heeft een eigen schrift dat voor ons nog minder leesbaar is dan Chinees, dus op de borden kijken om te zien waar je heen moet is op de meeste plaatsen zinloos. Gelukkig hebben we navigatie op de telefoon. Rond 15.00u kwamen we in Kampot aan, waarvan onze eerste indruk was dat het een kleine en gezellige stad was. Daar hebben we ingecheckt in een guesthouse. Na een (natuurlijk weer koude) douche zijn we gaan pinnen en wat eten. Dit eerste bleek lastiger dan verwacht. We hadden opgezocht dat één euro ongeveer 4,2 Cambodjaanse Riel was, maar het bedrag dat we wouden pinnen was steeds niet beschikbaar. Minimale bedrag om af te nemen was 10000 riel (ongeveer 2500 euro!). Na 6 pinautomaten geprobeerd te hebben was er een waar je ook Amerikaanse dollars kon pinnen, dus hebben we dat maar gedaan. Dollars worden hier ook overal geaccepteerd. Het bleek later dat één euro geen 4,2 riel waard is, maar 4200 riel. Dat verklaart waarom het minimale bedrag dat je kan pinnen 10000 riel is (omgerekend ongeveer 2,5 euro). 's Avonds lekker gegeten in een vegetarisch restaurant en daarna op tijd naar bed.

Tijd om te ontspannen! De volgende dag (25 jan) hebben we uitgeslapen op onze geen-andere-backpackers-die-je-vroeg-wakker-maken privékamer. Daarna wat broodjes gehaald, aan het blog gewerkt, serie gekeken en lam niks gedaan. Zolang we maar niet overeind hoefden te komen. Dit is tot 17.00u gelukt, maar toen moesten we toch even wat gaan eten. In de straat met restaurantjes in het centrum van Kampot was ook SUPasia. Hier kon je SUP trips boeken. SUP, of Stand Up Paddling, is een variant op kanoën waarbij je rechtop op een grote surfplank staat en jezelf met een lange peddel vooruit beweegt. Dit hebben we al 2 keer eerder gedaan, in Frankrijk en Nederland. Hier kon je een ronde over de rivier maken, door de palmgrooves. Deze trip hebben we geboekt voor de volgende dag. Daarna een ander restaurantje gezocht dan die van gisteren en weer lekker gegeten. Pizza deze ronde. Het eten is iets duurder dan in Vietnam, maar dat kan ook komen doordat we de goedkope tentjes nog niet gevonden hebben, die meestal niet midden in het centrum liggen.

De 26e begon op dezelfde manier als gisteren: uitslapen en lamtakken, waar we makkelijk een paar dagen mee zouden kunnen vullen, maar we moesten nog wat regelen vandaag. Want de volgende dag zouden we naar Phnom Penh gaan om pap, Koen en Tamara op te halen. Mam kon helaas niet mee komen naar Cambodja. De 28e komen we dan met z'n 5'en terug naar Kampot. Dus we hebben onze backpacks bij elkaar gepakt en deze met de motor alvast naar de accommodatie gebracht waar we met hen zouden zitten. Vervolgens zijn we doorgegaan naar SUPasia, waar we onze SUP trip geboekt hadden. Om 15.45u moesten we daar zijn. Daar spraken we Annie, een Amerikaanse die SUPasia opgezet had en tevens de SUP-instructeur. Samen met haar, 4 Ierse en 8 SUP-planken ging alles in een verlengde tuktuk. En zo waren we onderweg, over een hobbelweg, naar de rivier. Daar werden de planken afgeladen en liepen we naar het water. We kregen een uitgebreide uitleg over SUP'en die voor ons herhaling was, maar voor de Ieren heel belangrijk. Want zij hadden alle 4 zeker een half uur nodig voor ze op de plank konden staan. Wat niet slecht is, gezien ik bij mijn eerste keer na een uur oefenen nog steeds van mijn plank bleef vallen. Maar na even oefenen waren we onderweg, de rivier af richting zee. Links en rechts waren palmbossen, onderbroken door kleine houten pieren waar vissersbootjes lagen of kinderen aan het zwemmen waren. Het niet hebben van een motor, maar wel de mogelijkheid om 360 graden rond te kunnen kijken maakt SUP'en een hele ontspannen bezigheid. Je kan op je plank staan, zitten, liggen of er langs zwemmen. Na een uur kwamen we bij een palmgroove, wat een smalle zijtak van de rivier was waar de palmen niet alleen op de kant groeien, maar ook in het water. Je peddelt dus door en soms onder de palmen door. Hier zagen we ook verschillende ijsvogels en springende visjes. Na de palmgroove gingen we verder over de rivier richting zee. Tijdens dit stuk hebben we met Annie gepraat over haar werk in Cambodja. Ze heeft buiten het SUP'en ook educatie programma's voor natuurbehoud en ecologie. Ze was heel enthousiast over haar doel van de Cambodianen bewust maken van de gevolgen van afvaldump en CO2-uitstoot. Tijdens dit deel van de SUP-trip ging de zon onder, wat we heel mooi konden zien vanaf het water. Rond 18.30u kwamen we bij Kampot (de rivier loopt door de stad), waar we aan land gegaan zijn. Ons tempo bleek te laag om helemaal naar zee te peddelen. Jammer, maar we hebben een hele mooie tocht gemaakt. Nadat we terug bij SUPasia waren vertelde Annie dat er een 3-daagse SUP tour was met zeldzame rivierdolfijnen in Kratie, in Noord-Cambodja. Dit leek ons heel bijzonder, maar het was wel prijzig. Maar we hebben er wel een folder van meegenomen. 's Avonds hebben we een derde restaurantje geprobeerd.

De volgende dag was oudjaarsdag (27 jan). Oudjaarsdag volgens de Chinese kalenders in ieder geval. Dus wij hebben onze laatste spullen, die niet met de backpacks op de volgende accomodatie op ons lagen te wachten, ingepakt en zijn we om 07.30u opgehaald om met de bus naar Phnom Penh te gaan. Deze had, hoe kan het ook anders, een uur vertraging, maar uiteindelijk waren we toch onderweg. Maar niet voordat er een van de backpacks achter uit de bus gevallen was omdat de chauffeur weg reed zonder de achterklep dicht te doen. De toeristen achterin moesten roepen dat hij moest stoppen, want de chauffeur had het niet eens door. Wij waren blij dat we geen backpacks bij hadden! Al met al ging de 3,5 uur durende rit goed. Er was weinig beenruimte, zoals verwacht, maar wel airconditioning, dus het was prima vol te houden. Rond 12.00u stonden we in Phnom Penh.