I'll bring you there / Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu I'll bring you there / Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

I'll bring you there / Tallinn

22 Mei 2016 | Estland, Tallinn

Na 4,5 uur in de bus kwamen we gisteren (21 mei) in Tallinn aan. Eerste indruk was een stuk positiever dan de eerste indruk van Riga. We liepen in de richting het centrum, maar konden het hostel niet direct vinden. Toen we een man om hulp vroegen, bood hij ons aan om ons er wel even heen te brengen. 'I'll bring you there, let me get my car from the carpark'. Even later stapten we in een gigantische Jeep en werden we voor de deur van het hostel afgezet! Goed begin van onze tijd in Tallinn :)! Het hostel is briljant! Relaxe mensen, gezamelijke ruimte met chille banken en kussens en overal kleurrijke tekeningen op de muren. We hebben met Portugezen, een Spanjaard, Finnen en een Pool zitten praten, super relaxe mensen!! Jammer dat het van hen allemaal de laatste avond was.
Vandaag (22 mei) rondje Tallinn gelopen. Hele middeleeuwse sfeer, super gezellig! Het weer is ook prima, dus we vinden Tallinn tot nu toe helemaal prima :)!

Ondertussen hebben we ook de St. Olaf kerk beklommen (260 treden), van waar je heel mooi uitzicht over de stad hebt. Dit was voor een periode het hoogste gebouw ter wereld! Daarna naar het Marsepein Museum, waar onder andere sprookjes in 3D van marsepein gemaakt zijn. Leuk om te zien en uiteraard even bij de souveniershop langs. Nomnom:) Verder ook bij Fat Margaret geweest. Dit is een van de grotere verdedigingstorens van Tallinn. De muren zijn 5 meter dik, vandaar de naam, volgens wat we daar lazen. Later hoorden we een andere uitleg (to be continued). In Fat Margaret is een scheepsmuseum. Interessant, maar doordat niet alles in het Engels is weergegeven bleef het soms bij plaatjes/modellen kijken.
Een van de avonden was er een jamsessie in het hostel! Er hangen/staan verschillende instrumenten in de gezamelijke ruimte, die door mensen van het hostel en gasten bespeeld werden. Al met al heel gezellig en het samenspel ging verbazingwekkend goed :) Tess ging loos op een soort drumkist!
Gister avond (24 mei) hebben we een Ghost and Legends Tour gedaan. Hier werden lokale legendes verteld en historische uitleg van bepaalde gebouwen gegeven. Zo is Satan bijvoorbeeld getrouwd in Tallinn en wij hebben het gebouw gezien waar het feest was! Ook ons hostel is haunted omdat het gebouwd is op een begraafplaats voor mensen met lepra en er een poltergeist op de 3e etage zit. Wij slapen verder prima;). Hier werd verteld dat de naam Fat Margaret afkomstig is van een vrouw, genaamd Margaret, die verliefd was op Heinz. Samen liepen ze vaak hand in hand door Tallinn. Maar er was een vloek die iedereen die na middernacht nog op straat liep in steen veranderde. Op een avond liepen Margaret en Heinz door de stad en hoorden de kerk klok 12 uur slaan en in paniek renden ze ieder naar hun huis. Margaret woonde in het noorden van Tallinn, Heinz het zuiden. Ze waren niet op tijd thuis en veranderden in steen. Margarets versteende lichaam is gebruikt in de noordelijke verdedigingstoren (Fat Margaret) en Heinz' versteende lichaam in de zuidelijke verdedigingstoren, genaamd Tall Heinz. Hele interessante en leuke tour! De gids vertelde het ook heel leuk. Aanrader :)!
Vandaag (25 mei) zijn we naar de Seaplane Harbour geweest, wat een tweede scheepvaart museum is. Het meest indrukwekkende daar is de onderzeeër, waar je in kan. Alles ziet er nog zo uit als het was toen de onderzeeër nog gebruikt werd, inclusief bedden, kombuis en torpedoruimte. Ook konden we op/in een oude ijsbreker. Deze was ook nog zo ingericht als dat het eruit zag toen deze nog gebruikt werd.
Morgen (26 mei) gaan we met de bus naar Tartu, in het zuiden van Estland.

Nog even een nieuwtje dat niet over Tallinn gaat: we zijn (nog steeds) bezig met het regelen van ons visum voor China. We hebben ingezet op een visum waarmee we 2 keer voor 60 dagen in China mogen zijn. Dit houdt in dat we halverwege onze tijd in China het land uit moeten. Uit pure noodzaak hebben we dus een retour vlucht Xi'an (China) - Kathmandu (Nepal) geboekt. Dus we zijn 16 dagen in Nepal tussendoor :) Hele opoffering natuurlijk ;)

• 23 Mei 2016 - 05:16

Nellie:

Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben. Voelt het als een eindeloze vakantie? Willen jullie me een foto sturen van Tessa haar uitslag? Ben benieuwd hoe het er nu uitziet. Veel liefs van ons

• 23 Mei 2016 - 11:10

Yvonne En André:

Fijn dat de mensen hier wat vriendelijker zijn dan in Letland/Riga!
    Goeie reis verder. Geniet er van!
    Groetjes uit Apeldoorn.

• 24 Mei 2016 - 20:24

Anja En Hans:

Hallo Daan en Tessa,
    Goed om te lezen dat jullie het reizen zo goed bevalt! (met uitzondering van enkel onvriendelijke types, maar die kom je overal wel tegen!!). We genieten van jullie reisverhalen en dit zorgt ervoor dat wij ook weer de reiskriebels krijgen. Geniet er van en laat ons regelmatig meegenieten.
    Groetjes, Anja en Hans

• 25 Mei 2016 - 09:57

Luis:

Hi Daan and Tessa,
    Nice that you refer the nice guys that you met in the hostel..ahah ;)
    Hope you enjoy Tallinn as much as we did. Though we were there only for one full day. We then headed to Helsinki and it was also great.
    Wish you the best luck for your journey, I'm curious so I'll try to keep updated ;)

Best regards,
    The Portuguese,
    Luís Carvalho

• 26 Mei 2016 - 21:25

Sanne:

Ha die reizigers!

Wat leuk, weer zo'n mooi geschreven verhaal! Leuk om jullie zo te volgen. Ik weet zeker dat ik geen oog dicht zou doen in dat hostel met een poltergeist op de derde etage!