WAFFLES!!! / Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu WAFFLES!!! / Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

WAFFLES!!! / Vilnius

10 Mei 2016 | Litouwen, Vilnius

We zijn vandaag om 08.30u lokale tijd (ja ja, zijn de eerste tijdzone door) in Vilnius aangekomen. Daar nog 4 km gelopen naar het hostel. Was makkelijk te vinden. Aanbellen en via een hobbitdeurtje van 1,2 meter hoog naar binnen. Schoenen uit, want je mag niet met schoenen binnen, en ingecheckt. Het ontbijt bestaat hier iedere morgen uit versgebakken wafels. We zitten (lees: hangen) nu in zitzakken van de geur van de wafels te genieten. We krijgen onze eerste wafels morgen :) Oja en hadden we al gezegd dat het hier BLOODY HOT is? Volgens het bordje buiten 32 graden, al weten we dat ook niet zeker. Maar bloody hot!

Vilnius bevalt heel goed tot nu toe! Het weer is prima, zonnig en droog. Het hostel is het beste tot nu toe! Buiten de onbeperkte aanvoer verse wafels iedere morgen zijn de mensen (toeristen en staff) heel aardig. We hebben met het hostel het Eurovisie Songfestival gekeken op een groot scherm, wat van niemand hoefde, maar stiekem toch door iedereen heel leuk gevonden werd. Dit nadat we iemand uit Chili en Hongkong uitgelegd hadden wat het songfestival is. Gisteren hebben we een hele avond met een Australier, Brit en Nederlander zitten praten, echt heel relax!
Vandaag hebben we het Money Museum bezocht. Hier werd de geschiedenis van geld uitgelegd en hadden ze voorbeelden van zo'n beetje alle munten en biljetten die nu in de wereld in omloop zijn. En een piramide van 1000000 muntjes, wereldrecord blijkbaar. Verder zijn we de crypte van de cathedraal geweest. Vrij groot en mooi om te zien. Er is onder andere het hart van een Poolse koning begraven, omdat hij zo'n liefde voor Vilnius had. De rest van zijn lichaam ligt in Polen begraven. Heel apart. Ook kwamen we toevallig bij een Toy Museum langs. Dat hadden we niet op de planning staan, maar we zijn uiteindelijk 2 uur binnen geweest. De geschiedenis van speelgoed van de oudheid tot recent werd tentoongesteld en ALLES mocht geprobeerd/gebruikt worden. Dat lieten we ons geen twee keer zeggen uiteraard! Tollen, bordspellen, tafelvoetbal, poppenkast (XD), torpedo-speelkast, tafel-ijs-hockey en nog en aantal spellen waar we de naam niet van weten moesten getest worden :)!

We zijn ook naar het KGB-museum geweest. Dit is in een pand dat door de KGB gebruikt werd als hoofdkantoor in Vilnius met onder andere een gevangenis en executieruimte. Heel visueel museum met foto's en film van alles dat daar gebeurd is. Heel indrukwekkend en akelig! Daarna zijn we voor de afwisseling naar een Blacksmith Crafts Gallery geweest. Dit bleek alleen een souveniershop met souveniers door en smid gemaakt. Niet wat we verwachtte, maar wel mooi om te zien. Verder de verdedigingswerken van Vilnius bezocht, of wat er van over is. Mooi om te zien, omdanks dat veel niet meer orgineel is. Leuk detail: omdat er op gegeven moment een tekort aan bouwmaterialen was voor de geplande stadsmuur werd de tol niet in geld geïnd, maar in grote stenen.
Vanmorgen (15 mei) onze laatste wafels in het hostels gegeten en om 09.15u in de regen naar het busstation gelopen. Daar kwamen we er achter dat Daan's regenjack niet waterdicht was. Om 10.00u, geheel volgens schema, vertrokken we met de bus naar Riga. Onderweg verschillende ooievaars, herten en een eland gezien!! Na 4,5 uur bussen, waarvan 2,5 uur slapen, in Riga in de regen aangekomen :)

• 10 Mei 2016 - 11:13

Koen:

AWESOME!!! ben heel benieuwd naar de foto's van de hobbitdeur/hobbithuis =)
    en elke ochtend warme wafels, zou ik geen straf vinden als ontbijt! OM NOM NOM! =)

Maar 32 graden is redelijk smelt weer maar: beter als vriezen!

Enjoy vuilnis! uuhm, Vilnius

Groeten, ik

• 10 Mei 2016 - 11:21

Jozefien:

Hoi Daan en Tessa, hier gaat ook alles goed alleen is het mooie weer bijna op!!! Zondag wordt het nog maar 13 graden. Leuk om af en toe wat van jullie te horen. Geniet nog van jullie lange reis. Liefs en groetjes Jozefien

• 11 Mei 2016 - 02:26

Nellie:

Ha Daan en Tessa.Effe checken of ik het nu goed Doe. Fijn dat alles goed gaat en Tessa sterkte met je bultjes. Veel liefs van ons.

• 13 Mei 2016 - 01:54

Hoi hoi. Leuke foto,s Toch maar een selfie stok kopen. We zitten op het vliegveld om naar qingdao te gaan.Nog veel plezier. Groetjes van het ouderlijk gezag.

• 14 Mei 2016 - 19:06

Yvonne En André:

Hoi Tessa & Daan. Met veel plezier hebben we jullie reisverslagen gelezen. Wat een reis zeg, prachtig! Erg leuk beschreven allemaal en de foto's zijn een schitterende aanvulling. Geniet nog van jullie reis en we zullen jullie zeker digitaal volgen. Groetjes.

• 15 Mei 2016 - 17:00

Oma Jacobs:

Hallo Daan en Tessa,
    Ik vond het fijn jullie bericht weer te lezen. Het doet me goed te lezen en te zien dat het jullie goed gaat. Daarmee kan ik ook weer vooruit. Geniet ervan en blijf gezond.