Mauwsjes en moesje^^ / Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu Mauwsjes en moesje^^ / Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

Mauwsjes en moesje^^ / Xi'an

10 September 2016 | China, Xi'an

8 september zijn we met de nachttrein in Xi'an aangekomen. De treinreis ging prima, al had ik soms wat claustrofobische trekjes omdat het bovenste bed in de 3e klasse slaaptreinen toch echt wel wat weinig ruimte heeft. Maar goed geslapen en klaar voor Xi'an :). Ons hostel lag 20 minuten lopen van het treinstation, al was de naam op de gevel van het hostel anders dan wat er op de bevestiging stond. Bij het 'pomegranate hostel' geboekt en bij het 'guave hostel' geslapen, wat wel hetzelfde hostel was aan de afbeeldingen op Booking.com te zien. De geboekte mixed room bleken ze niet te hebben dus ik zat op de kamer voor mannen en Tessa op de kamer voor vrouwen. Prima hostel verder met een moederkat (door ons Moesje genoemd) en drie mini-katjes (door ons de Mauwsjes genoemd), die als ze niet bezig waren met de stoelen kapot trekken vaak 's avonds bij ons kwamen liggen :). In Xi'an hebben we, hoe kan het ook anders, het Terracotta Leger bezocht. Het is moeilijk voor te stellen hoeveel tijd, energie en vakmanschap er gegaan moet zijn in de bouw van dat leger. We waren heel erg onder de indruk van de gigantische hoeveelheid aan beelden, maar misschien nog wel meer door het detail en de afwerking van de afzonderlijke beelden. Het kost je een rib uit je lijf om het te bezoeken, maar dan heb je ook wat! Helaas zonder studentenkorting deze keer. Verder zijn we naar de kleine en grote White Goose Pagoda's gelopen. Wat leuk is om te doen want dat was 5 kilometer door centrum Xi'an lopen en dan zie je hoe mensen echt leven. Niet alleen de grote gevels van de winkels aan de hoofdstraat, maar ook de kleine winkeltjes (de kleinste was 2 m2 die we zagen) en de mensen die spullen op straat verkopen vanuit hun bakfiets of soms simpelweg vanuit een kartonnen doos. We zagen ook de kleine soms vervallen huizen, maar op de een of andere manier zijn de mensen allemaal druk bezig. Of ze maken dingen (van sieraden tot cake en van selfiesticks tot scooter reparaties) of ze verzamelen oud papier of plastic flessen.
De kleine en grote Goose Pagoda's liggen ieder in een park (twee aparte parken, paar kilometer van elkaar af) maar zijn qua vorm hetzelfde. We zijn in de kleine Goose Pagoda naar boven geklommen. Vanuit de top hadden we een mooi uitzicht over het park, maar door de hoogbouw rondom het park kon je nog niet van je af kijken. Leuk effect van de pagode was dat iedere verdieping iets lager was dan de vorige, dus dat blijft steeds opletten. De eerste verdieping is zo'n 3 meter hoog, maar de 12e verdieping is maar 1 meter hoog bijvoorbeeld. Er waren wel wat aanpassingen gedaan, maar een verdiepingshoogte van 1 meter is toch niet ideaal voor iemand die, laten we zeggen, ruim 1 meter 90 is met rugzak op.
Verder zijn we naar de Bell Tower geweest, die midden in de stad staat. Van daaruit kan je in 4 richtingen de oude stadspoorten in de stadsmuur zien, wat een heel mooi gezicht is. De Bell Tower zelf is de toren waar van vroeger uit de grote bel hing die luidde om het uur om de tijd an te geven. Nu is het alleen een toerischtische attractie. Binnen was om de 2 uur een optreden van een groep die speelden op bellen, drums en een aantal typisch Chinese instrumenten waar we de naam niet van weten. Heel mooi om gezien en gehoord te hebben, al zou ik er geen cd van willen.
Naast de Bell Tower staat de Drum Tower, die vrijwel hetzelfde uit ziet als de Bell Tower, maar dan, zoals de naam al zegt, drums heeft in plaats van bells. De drums zijn tot 3 meter in diameter!! Deze waren om het openen en het sluiten van de stadsmuren aan te kondigen.
We wouden ook naar het tweede terracotta 'leger' van Xi'an, wat een opgraving is van beelden bij de tombe van de emperor en empress. Dit zijn voornamelijk beelden van het gewone leven, dus van boeren, dienaren, paarden, varkens enz. Maar de bus ging volgens het hostel vanuit de noordpoort, waar we geen bus gevonden hebben. Toen ging de bus volgens het toeristen informatie centrum vanuit een bushalte ten noorden van de stad. Maar een ander toeristeninformatiepunt zei lachend dat die bus al 2 jaar niet meer ging. Toen we uiteindelijk de Lonely Planet opensloegen bleek dat de bus wel ging maar een moeilijke overstap had in the middle of nowhere met onduidelijke vertrektijden. Conclusie: eerst in Nepal, waar wel Google is (lang leve Google!!), opzoeken hoe het nou precies is en het over drie weken nog eens proberen, want we vliegen dan van Nepal weer terug naar Xi'an.
12 september zijn we (weer in de regen, hoe kan het ook anders) met de bus naar het vliegveld gegaan, op naar Kunming (zuid China). Daar overnacht want we hadden een overstap van 15 uur en de 13e door gevlogen naar Kathmandu, Nepal. Nepal was eigenlijk niet de bedoeling om heen te gaan, maar we mochten 'maar' 60 dagen in China zijn met ons visum en die zijn voorbij. Dus even een onderbreking in Nepal (lees: 20 dagen) en dan mogen we weer voor 60 dagen China in. Good times :)!