1 maand onderweg! / Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu 1 maand onderweg! / Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

1 maand onderweg! / Riga

Blijf op de hoogte en volg Daan en Tessa

17 Mei 2016 | Letland, Riga

Eergisteren (15 mei) in de regen in Riga aangekomen. Op het busstation een fles water gekocht bij de onvriendelijkste vrouw van het noordelijk halfrond. Onze eerste indruk van Riga was dat het niet echt een mooie stad is, maar na een busrit, met natte spullen in een regen aankomen op een busstation is ook niet echt representatief voor de stad. Van daaruit 4 km naar het hostel gelopen, waarbij ons beeld van de stad niet verbeterde. In het hostel aangekomen bleek de receptie onbemand, dus zijn we in de keuken gaan zitten. Daar kwam de onvriendelijkste man van het noordelijk halfrond (waarschijnlijk getrouwd met de water-verkoopster) ons nors aankijken. Dat bleek de receptionist te zijn. Hij werd iets minder nors nadat we hem onze boeking gaven en betaald hadden. We kregen zelfs een upgrade! We kregen een 4-persoons kamer i.p.v. een 16-persoons kamer. We denken dat hij onze boeking helemaal niet doorgekregen had en dus niet op ons gerekend had. De kamer is wel mooi, we hebben een eigen 'hoekje' en de bedden zijn prima, wat ons heel erg mee viel! 's Avonds lekker pizza eten :)!
Gisteren (16 mei) zijn we Old Town in gegaan, op zoek naar een mooier deel van de stad. Onderweg kwamen we langs oude zeppelin hangars waar nu een grote markt in zit, voornamelijk op etenswaren. Hier wordt het vlees direct achter de toonbank bewerkt. Doet een beetje aan China denken met de bebloede messen en zagen die er hangen. Daarna naar het oude centrum. Het centrum van Riga is heel mooi, veel kerken en oude panden met daartussen pleintjes met terrassen en marktjes. Tessa was minder enthousiast. Er is zelfs een marktje waar ze sieraden van maliën verkopen! We zijn 2 cathedralen in geweest, waarvan er in één een museum was over de historie van de cathedraal. Mooi om te zien/lezen. Daarna langs de rivier af gelopen, nog wat rondgekeken en een grote zak snoep gekocht om te vieren dat we al een maand onderweg zijn.

Ondertussen zijn we ook een derde kathedraal geweest, de St. Peter Cathedral, waar je met een lift de toren in kon. Mooi uitzicht over de stad! Ook hebben we het Sun Museum bezocht. Hier kom je eerst te weten hoe de zon ontstaan is, hoe het heelal in elkaar zit, etc. en daarna wordt de interpretatie van de zon door verschillende volken en culturen uitgelegd. Dit laatste vonden we het meest interessant. Culturen en zonnebeelden van de Maya's tot de Aboriginals en van de Egyptenaren tot de Kelten werden besproken en getoond. Ook in de Letse geschiedenis werd veel naar de zon gerefereerd, daarom hebben we een bedeltje met een oud Lets zonneteken gekocht voor aan Tessa's armband, dat tevens voor geluk staat. In het Zonnemuseum hebben we ook zelf een gipsen zonnetje beschilderd. Als je er toch bent, waarom niet :)
Verder nog een aantal kerkjes bekeken, het Freedom Monument met 2 soldaten die het constant bewaken bezocht en een aantal parkjes doorgewandeld. Als kers op de taart zijn we naar de Black Magic Bar geweest. Dit is een combinatie van een bar en een chocolaterie (wat al briljant is) in een middeleeuwse stijl! Dus boekenkasten met oude boeken, donker hout, kaarsen voor verlichting en bediening in lange middeleeuwse jurken. Vooral de geheime trap achter een van de boekenkasten maakte het af! Daar hebben we 2,5 uur warme chocolade melk gedronken met gebak en bonbons. NOMNOMNOM!!

Na 2 nachten in de 4-persoons kamer te hebben geslapen kwam de onvriendelijkste man van het noordelijk halfrond onze kamer binnen en zei 'I have to talk to you two'. Wat op zich al een traumatische ervaring was. We moesten blijkbaar de volgende dag alsnog naar de 16-persoons kamer om redenen die ons nog niet duidelijk zijn. De resterende 3 nachten sliepen/slapen we samen met 14 Oezbekistaanse studenten die al een aantal maanden in het hostel wonen. De kamer ziet er dan ook uit als een studentenkamer. De eerste nacht hebben ze tot 02.30u herrie zitten maken, de 2e nacht (nadat we vriendelijk vroegen of het iets stiller kon) konden we beter slapen. We hopen dat we komende nacht ook weer goed kunnen slapen. Morgen (21 mei) gaan we met de bus naar Tallinn.

Vanmorgen na (weer) een brakke nacht (bedankt Oezbekistan) opgestaan, backpacks gepakt, uitgecheckt en om 11.00u naar Old Town gelopen. Daar was een middeleeuwse markt met muziek en optredens. Leuk om even mee te pikken! 14.45u ging de bus naar Tallinn :)

• 17 Mei 2016 - 10:24

Yvonne En André:

Hoi Tessa & Daan,
    wat een prachtige ervaring moet dat toch zijn dat jullie zowel de onvriendelijkste man als - vrouw van het noordelijk halfrond hebben mogen ontmoeten. Jammer dat jullie er geen foto's van hebben bijgevoegd! :-)
    Goed om te lezen dat jullie reis voorspoedig verloopt. Wederom een leuk verslag om te lezen.
    In Nederland hebben we een aantal dagen mooi weer gehad. Helaas is dat nu weer wat minder, buien en behoorlijk fris. Wij hebben een paar weken op de camping gestaan in Lieren (15 minuten vanaf huis!). Helaas zit dat er weer op, dus we zijn weer aan het werk (bah ... vies woord).
    Geniet van jullie reis. Groetjes Yvonne en André