Back in China / Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu Back in China / Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

Back in China / Xi'an

Blijf op de hoogte en volg Daan en Tessa

01 Oktober 2016 | China, Xi'an

1 oktober zijn we van Kathmandu terug naar Kunming gevlogen. Daar hadden we 15 uur overstaptijd, dus hebben we een nacht in een hotel geslapen. Onderweg naar het hotel kwamen we aan de praat met een Chinees meisje dat in hetzelfde hotel sliep als wij. Ze was een student dat voor de nationale feestweek (1e week van oktober) onderweg was, waarheen weten we niet. Familie waarschijnlijk. De volgende dag lag er een brief voor onze kamerdeur van haar waarin ze zei dat ze het heel leuk vond ons te leren kennen en dat als we hulp nodig hadden we haar konden bellen. Super lief :)! 2 oktober vlogen we 'terug' naar Xi'an. Bij aankomst in Xi'an zijn we vanuit het vliegveld meteen naar het tweede terracotta leger gegaan. Dit ligt vlak bij het vliegveld. Het bestaat uit twee tombes van een keizer en keizerin van China met daarbij honderden terracotta beelden van paarden, honden, varkens, geiten, schapen en kippen. Dit zou zijn om de voedselvoorraad van de overledenen in het hiernamaals veilig te stellen. In contrast met het militaire vertoon van HET terracotta leger, is dit heel klein en bijna schattig, maar zeer de moeite waard! Daarna naar ons hostel, waar bleek dat onze kamer, hoewel geboekt, niet beschikbaar was. Dit was vanwege de drukte rond de feestweek zeiden ze bij de receptie, maar geen probleem want we konden in een tent slapen. Nadat wij, een beetje verbaast vanwege het niet beschikbaar zijn van de kamer, maar eigenlijk nog meer benieuwd naar de tent, mee liepen bleken we een 2-persoons tent op het dak te kunnen krijgen. Op dat moment stonden we raar te kijken, maar achteraf was het eigenlijk nog beter dan de bedden die we eigenlijk geboekt hadden. Al helemaal toen we allebei een blikje icetea kregen vanwege het 'ongemak' en toen bleek dat we niks hoefden te betalen! Die avond zijn we met de bus naar een water-licht-geluidshow geweest die de grootste van Azië zou moeten zijn. Onderweg daarheen kwamen we met Laura aan de praat, een Chinese studente waar we de halve avond nog mee opgetrokken hebben. De show viel een beetje tegen om eerlijk te zijn. Qua grootte was het indrukwekkend, maar de show bij bijvoorbeeld de Efteling of Toverland is mooier. De volgende dag (3 okt) hebben we uitgeslapen (als je toch in alle rust op het dak ligt, waarom niet) en hebben we een deel van de treinen voor later in China geboekt. Wat gemakkelijker ging dan verwacht! Verder nog wat gegeten en de trein in naar Chengdu. In de trein (16 uur in 3 hoog stapelbed) hebben we een potje zitten Amerikaans Jokeren met 3 Chinezen. De regels waren ietswat vereenvoudigd, maar het was wel leuk. Het gaf ook een inzicht in de mentaliteit van Chinezen (of in ieder geval die 3 Chinezen), namelijk dat geld een van de belangrijkste dingen is om te hebben. Het is van het belang om eerst een studie te halen, dan een baan te krijgen, dan een huis en auto en als je dat hebt mag je beginnen met hopen op een vriendin (aldus een van de drie Chinezen). Hij begreep het dus ook echt niet toen wij zeiden dat we geen werk hadden. En dat we nu de voorkeur gaven aan reizen boven een huis of auto kopen was in zijn ogen absurd. 'You need a job! You need money! You need to buy, buy, buy!' was hoe hij zijn betoog samenvatte. Toen we zeiden dat geld niet het belangrijkste was keek hij ons vuil aan en schudde zijn hoofd. 'You need money to buy, buy, buy!'. Hij waarschuwde me zelfs dat als ik geen geld had en Tessa iemand met (meer) geld zou vinden, ze zo bij me weg zou gaan. We wisten dat geld en bezittingen belangrijk waren in China, maar we wisten niet dat het zo extreem was. Nu maar hopen dat die 3 niet voor de gemiddelde Chinees staan.

Foto's: NotAllWhoWanderAreLost3.waarbenjij.nu