Mother Russia / St Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu Mother Russia / St Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

Mother Russia / St Petersburg

Blijf op de hoogte en volg Daan en Tessa

10 Juni 2016 | Rusland, Sint-Petersburg

Gisteren (9 juni) zijn we met de bus richting St. Petersburg vertrokken. Om eerlijk te zijn hadden we allebei een beetje last van gezonde spanning na het hele gedoe rond het regelen van de visa en de verhalen van 2 mensen die in de Baltische Staten gestrand waren door gedoe met hun Russische visum. Bij de Russische grens moest iedereen de bus uit, langs een (drugs?)hond naar paspoortcontrole. Daarna de bus terug in en we konden doorrijden. 'Waar hebben we ons druk over gemaakt?!' dachten we nog :) maar 1 km verder stopte de bus bij een tweede controle, waar we weer de bus uit moesten. Daar weer paspoort controle en het briefje inleveren dat we bij het instappen van de bus moesten invullen. Daarna terug naar de bus. Die stond helemaal open, betekenent dat de deuren, de luiken van de bagageruimte, de motorkap en alles wat er ook maar open kon, open stond. Zelfs het kapje van de tankdop. Na een niet zo grondige inspectie (lees: vluchtige blik) van een man in uniform met een ster meer op zijn borst dan de rest mochten we door. 'Oké, strenge grenscontrole, maar we zijn er door', dachten we toen. 1 km later stonden we weer voor een slagboom stil en kwam er iemand de bus in die nogmaals onze paspoorten controleerde. Toen we daarna door konden rijden geloofden we pas na 20 km dat dat echt de laatste controle was. Maar om een kort verhaal lang te maken, we zijn in Rusland :) Om 22.30u kwamen we in St. Petersburg aan. Daar hadden we een hostel op 200 meter van het busstation. Prima geslapen en vanmorgen (10 juni) uitgecheckt om naar een ander hostel dichterbij het centrum te gaan. We zitten nu met Duitsers en Russen in een hostel op een 10 persoons kamer. We hebben de Church Of Our Savior Of The Spilled Blood (hele mond vol) bezocht. Dit is tot nu toe de mooiste en indrukwekkendste kerk die we gezien hebben! Van buiten al redelijk uitbundig, maar van binnen nog veel meer! Het hele interieur is bedekt met mozaïkwerk. De vloer, de muren, het plafond, alles! Ongelooflijk! Verder hebben we een ronde door de stad gelopen. Het is duidelijk dat we een grens over zijn, want het is echt een andere stad als dat we tot nu toe gezien hebben. De architectuur, de kerken, de grootte van de stad. Zelfs het geld is wennen (1 euro is 76 roebel). Het lijkt allemaal heel duur als je 100 betaald voor een brood en 70 voor een flesje drinken. Tot je gaat rekenen en het allemaal wel meevalt :)
Als laatste 'controle' moesten we ons laten registreren. Dit kon gewoon bij het hostel, maar schijnbaar ben je strafbaar als je dat niet doet. Gelukkig is dat registreren eenmalig.
Dus kortom: heel anders, maar wel weer echt leuk om mee te maken :)

Ook zijn we ondertussen naar de Peter and Paul Fortress met daarin de Peter and Paul Cathedral geweest samen met 2 Duitse meiden die we hebben leren kennen. Mooi om te zien, maar door het ontbreken van Engelse uitleg niet echt duidelijk wat we precies zagen. Ook zijn we naar de Hermitage geweest. Dat is een kunstmuseum dat gelegen is in een paleis en de omringende gebouwen. Na 3 kwartier in de rij gewacht te hebben konden we gratis binnen (lang leve studentenkaarten!). We zijn de halve dag bezig geweest om de begane grond van het hoofdgebouw vluchtig te bekijken. De 1e etage zijn we doorheen gesjokt zonder echt iets in ons op te nemen, omdat het zo gigantisch veel was. De 2e etage, die gelukkig kleiner was, zijn we nog van bankje naar bankje doorgekropen. De 4 andere gebouwen, die ook nog deel van het museum uitmaken, hebben we niet meer gezien. Ze hebben prachtige dingen, maar het is zo veel dat het niet meer leuk is. En de constante stoet mensen waar je constant door omringd wordt maakt dat je bijna per schilderij in de rij moet staan om het te zien. Maar we hebben echte Rembrandt's gezien :)!
Nu (12 juni) zitten we in het hostel te wachten op de nachttrein naar Moskou die om 23.00 vertrekt. Goed maar druk begin aan Rusland :)

• 11 Juni 2016 - 09:27

Anja En Hans:

Klinkt spannend zo'n grensovergang naar Rusland. Fijn dat het allemaal goed verloopt. We lezen jullie reisverhalen met veel plezier. Geniet en take care!!

• 12 Juni 2016 - 07:30

Yvonne En André:

Heel apart al die controles aan de grens. Ook wij lezen met heel veel plezier jullie reisverslagen en we vinden de foto's erg leuk om te zien! Goeie reis verder!