Paard van Troije / Biga - Reisverslag uit Biga, Turkije van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu Paard van Troije / Biga - Reisverslag uit Biga, Turkije van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

Paard van Troije / Biga

24 Augustus 2017 | Turkije, Biga

24 augustus zijn we per ferry de Zee van Marmara overgestoken om vervolgens naar Biga te rijden. Hier kwamen we om 16.30u aan. Daar hebben we in ons fancy hotel ingecheckt (zachte bedden, schone badkamer, grote zachte handoeken, alles erop en eraan) en een uurtje later zijn we het kleine provincie-plaatsje ingelopen op zoek naar eten. Dit lukte al vrij snel bij een restaurant met redelijk-Engels-sprekende Bulgaar als ober. En zo zaten we aan de köfte (vleesballetjes in saus) met rijst en brood. Daarna op tijd naar bed, want de volgende dag gingen we naar Troije.

Maar voor we de volgende morgen naar Troije reden, hebben we ontbeten en onze spullen bij elkaar gepakt, want we bleven maar één nacht in Biga. Troije bleek niet ver ten zuid-westen van de stad te liggen en even later parkeerden we de huurauto net buiten de opgraving. Want meer is Troije niet meer. Of eigenlijk moet ik zeggen: meer zijn de Troije's niet. Want er hebben 7 steden gestaan op deze locatie die allemaal Troije heetten. De bekendste Troije, die met de Griekse invasie en het grote houten paard, zou Troije 6 of 7 moeten zijn geweest. Als het Troijaanse Paard überhaupt ooit heeft bestaan, want geschiedenis en mythe willen nog wel eens overlappen in de Griekse overlevering. Maar of Troije nou wel of niet ingenomen is door middel van het Troijaanse Paard, er stond er in ieder geval een bij de ingang van de Troijaanse opgravingen. Daar voorbij lopend kwamen we bij de opgravingen zelf. Deze bestaan uit stenen funderingen, lage muurtjes, hier en daar gebeeldhouwd marmer en overal informatiebordjes. Deze beschreven hoe de verschillende Troije's eruit gezien hebben en welk volk of rijk het gebouwd had. Maar doordat er zoveel over en door elkaar heen gebeurde was het moeilijk een beeld te vormen bij wat je zag. Na een ronde gelopen te zijn hebben we nog wat gegeten en zijn we weer de auto ingestapt. Het was 30 graden met volle zon, dus de airco in de auto was heel welkom. Van hieraf zijn we doorgereden naar Küçükkuyu, wat misschien wel de meest onuitspreekbare stad is van deze reis. Hier kwamen we rond 17.00u aan.