Disney!!! / Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu Disney!!! / Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

Disney!!! / Parijs

Blijf op de hoogte en volg Daan en Tessa

19 Oktober 2017 | Frankrijk, Parijs

19 oktober stapten we in Parijs uit onze laatste bus van deze reis, wat heel wat zegt na meer dan 20.000 kilometer per bus afgelegd te hebben. Welkom in de op één na laatste stad in het op één na laatste land. Een idee waar we allebei nog maar moeilijk aan kunnen wennen. Onze bus kwam om 12.20u aan op het internationale busstation, net buiten het centrum. Toen we in Barcelona aanreden hadden we bedacht dat een hotel in de buurt van het busstation wel handig zou zijn en nu, 15 uur bus-hangen later, waren we daar heel blij mee. Het hotel lag op achteruit-kruip-afstand van het busstation (lees: heel dichtbij), dus net na 12.30u lagen we op ons bedje met gestrekte benen. Wat een heel fijn gevoel is na een nacht in de bus geslapen te hebben. Het was zelfs zo relaxt dat het 18.00u was geweest voor we weer overeind kwamen. Netflix had hier ook wel wat invloed op trouwens. En dan heb je honger. Maar je zit in misschien wel de duurste niet-in-Zwitserland-gelegen stad van Europa. En je hebt geen hostel waar je zelf kan koken. Op naar de McDonalds dan maar. Waar we er achter kwamen dat de Mac nu ook vegaburgers had. Dat wouden we wel even stimuleren natuurlijk. Om vervolgens weer ons bed in te duiken. Lang leve slaap!

De volgende dag werden we pas om 10.30u wakker. En als je in Parijs bent moet je romantisch doen, dus hebben we heel romantisch ontbijt op bed gehad. Dat we op de hotelkamer geen andere plek hadden om te zitten ontbijten had verder ook echt geen invloed op de keuze voor ontbijt op bed. Na het ontbijt hebben we onze backpacks ingepakt en hebben we uitgecheckt. Op naar ons enige dagje Parijs. Want de volgende dagen gingen we naar Disneyland Parijs, dus als we cultuur wouden snuiven moest dat vandaag. En waar ga je dan heen als je in Parijs cultuur op wil doen? Het Vampire Legends Museum! Voor als het nog niet duidelijk was: we zijn niet zo van de toeristische bezienswaardigheden. De alternatieve bestemmingen zijn vaak zeker zo interessant. Het Vampire Legends Museum was 20 minuten lopen vanuit het hotel, dus hebben we de backpacks afgegeven bij de receptie en we zijn gegaan. Het adres van het museum was niet moeilijk te vinden. Maar het hek voor de deur was op slot en het pad naar de voordeur was overgroeid met planten. Niet dat de voordeur er uitzag alsof deze in het laatste jaar nog open geweest was. Er hing nog wel een klein bordje met 'Museum' en een pijltje, maar die wees verder de straat in. Na wat rondlopen bleek het museum onvindbaar. Misschien dat het alleen na zonsondergang open is. Dus zijn we toch maar de toeristenmassa achterna gegaan naar de meest-bezochte bezienswaardigheden. Eerste stop: de Notre Dame. We waren benieuwd hoe we deze nu zagen na zoveel andere kerken en cathedralen gezien te hebben. Na een korte metro-rit stonden we voor de 2 grote torens van de kerk. Ze was nog steeds een heel indrukwekkend gezicht, maar was kleiner dan we ons herinnerden. Ook binnen leek de kerk minder hoog. Maar nog steeds heel mooi. We hebben de tijd genomen om rond te lopen en rond te kijken. Toen we binnen genoeg gezien hadden zijn we nog om de kerk heen gelopen, tussen de bruidsparen door die foto's aan het maken waren. De Notre Dame is schijnbaar een gewilde achtergrond voor trouwfoto's. We wouden nog naar de Eiffeltoren gaan, maar het was 14.30u en om 17.00u moesten we bij onze Airbnb zijn een stuk buiten Parijs, dus moesten we terug naar ons hotel om onze backpacks op te halen. En weer een vegaburger bij de McDonalds. Daarna zijn we per metro naar het treinstation gegaan en vervolgens per trein naar een buitenwijk van Parijs. En niet zomaar een buitenwijk, maar de wijk waar Disney lag. Daar kwamen we netjes om 17.00u bij de Airbnb aan, waar we niet lang op de verhuurder hoefden te wachten. Het appartement dat we gehuurd hadden had veel weg van de studio die we in Eindhoven hadden. Knus met een vide met bed. De bank klapte uit tot bed, dus daarmee was het precies wat we nodig hadden. De extra 2 slaapplaatsen waren omdat Andrea en Thijs die avond ook in Parijs aan zouden komen. Ze zouden rond 22.00u aankomen. Tijd genoeg om rustig boodschappen te doen, te koken en te eten. Toen Andrea en Thijs er waren hebben ze zich geïnstalleerd en hebben we nog tot 02.00u bij zitten praten. Daarna zijn we naar bed gegaan, al waren we alle vier redelijk opgefokt over het programma van de volgende dag.

21, 22 en 23 oktober was afsluiting van de wereldreis. Of zo zien we het zelf. Namelijk 3 dagen Disneyland Parijs! Dus de 21e stapten we na het ontbijt als de 4 overactieve kidjes die we zijn de trein in richting Disney. De weersvoorspellingen waren niet geweldig, maar dat was oninteressant, want we gingen naar Disney! En het is bijna Halloween, dus het park zou helemaal in thema aangekleed zijn. De eerste dag zijn we naar het orginele park geweest. Disneyland Parijs bestaat uit 2 parken: Disneyland en Disney Studios. We zijn dus eerst naar die eerste gegaan. Na een uur in de rij te hebben gestaan om onze super handige e-tickets in te wisselen voor de daadwerkelijke entreetickets. En vervolgens gingen we van attractie naar attractie. Hyperspace Mountain, It's a Small World (heb je het nummer al in je hoofd?), Haunted Mansion, Pirates of the Carribean en waarschijnlijk nog een paar die me nu even ontschieten. En halverwege de dag natuurlijk de Disney Parade. De parade bestaat uit een aantal wagens met een aantal dansers er omheen die een Disneyfilm uitbeelden. En dat uitgewerkt tot in de puntjes met alles erop en eraan. Heel leuk om te zien! 's Avonds hebben we bij Hakuna Matata gegeten (Leeuwenkoning restaurant) en we sloten de dag af bij het grote kasteel. Die wordt om 22.00u gebruikt om een show op te projecteren met muziek, vuurwerk en vlammenwerpers. Een afsluiter van de dag zoals alleen Disneyland dat verzonnen krijgt.

Onze 2e dag in Disney zijn we naar Disney Studios gegaan. Deze is meer op de nieuwere Disneyfilms gericht en op de technieken die er bij het maken van films in het algemeen komen kijken. Zo is er een treintje die je door filmsets rijdt en uitleg geeft over de special effects. Daar zetten ze bijvoorbeeld op een van de sets een vrachtwagen in brand en blussen ze die met een damdoorbraak. Ook zie je de set van een film waarin Londen geteisterd wordt door vuurspugende draken, inclusief het vuurspugen. In een andere attractie laten ze je een deel van de film Appocalipse meebeleven. Je loopt een ruimteschip binnen en als de deur achter je dicht gaat wordt je ruimteschip door een meteorietenregen geraakt. En dat met indeukend plafond, vuurzee, geluid van inkomende meteorieten en al. Maar er zijn ook niet-informatieve attracties zoals de Tower of Terror (vrije val), Rock 'n Rollercoaster, Rattatouille (3D-simulatie/achtbaan) en de Disney theater show. Waarvan vooral de show heel leuk was! 's Avonds hebben we weer in het park gegeten en hebben we de dag weer afgesloten met de show op het kasteel.

De derde dag zijn we een uurtje later begonnen. Van 12 uur rondlopen door een attractiepark wordt je blijkbaar moe van. We begonnen weer in Disneyland, maar dit keer om te kijken of we met Disney figuren op de foto konden. Dit is gelukt met Yafar, Baloo, Kapitein Haak en Vetje. Verder hebben we de boomhut van Robinson Crusoe beklommen en hebben we nog een paar attracties nogmaals gedaan. Rond de middag zijn we weer naar Disney Studios gegaan. Daar hebben we de Finding Nemo achtbaan gedaan en nog een paar keer de vrije val van de Tower of Terror, welke briljant is! 's Avonds zijn we via de souveniershops (waar ze geen dvd's verkochten?!) weer naar Disneyland gegaan om wat te gaan eten en de Pinnocio-attractie nog mee te pikken. En daarna zijn we terug naar de trein gesloft. De show op het kasteel begon om 22.00u, maar na het eten om 20.00u waren we zo op dat we het wel goed vonden. Naar de trein, naar het appartement en naar bed. Disney was zoals verwacht heel leuk en een heel mooie afsluiting van de reis. En dat we er met Andrea en Thijs geweest zijn maakte het extra leuk. Aardig feitje trouwens: dit is de 13e keer dat we bezoek kregen op de wereldreis. Wat veel meer is dan we vooraf verwacht hadden.

De 24e stonden we om 09.00u op. Vandaag gingen we met z'n 4'en naar Oostende, Belgische kust. De laatste plaats en het laatste land van de wereldreis. Al dringt dat nog steeds niet door. We denken niet of nauwelijks na over wat er na deze reis is. En dat is maar goed ook denk ik. Nog even in de reis-sfeer blijven. We zijn de hele ochtend bezig geweest met heel langzaam ontbijten, inpakken en het appartement fatsoeneren. Om 12.15u trokken we de deur achter ons dicht en konden we gaan. Tot we buiten in de auto stapten en iemand zich realiseerde dat zijn vest nog boven lag (ik noem geen namen). Maar de deur was al dicht en de sleutel lag netjes binnen op tafel. De verhuurder zei toen we hem belde dat hij wel even kwam om de deur open te maken. Dat duurde alleen wel 3 kwartier. 'Geen probleem, dank u dat u langs komt rijden!'. Dus uiteindelijk waren we net na 13.00u met de auto van Andrea en Thijs onderweg naar Oostende, waar we rond 16.30 aankwamen. Onze laatste stad!

Foto's: we zijn bijna thuis, kom maar een keer foto's kijken :)