Good morning Vietnam! / Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu Good morning Vietnam! / Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

Good morning Vietnam! / Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Daan en Tessa

28 November 2016 | Vietnam, Hanoi

We zijn in Vietnam! We weten dat het vrij overbodig is om daarmee te beginnen, maar nu kunnen we het zeggen! In diezelfde catagorie hebben we ook Google gegoogled, een willekeurig nummer geluisterd op Youtube en Facebook gecheckt. Om de simpele reden: nu kan het weer! Geen Chinezen, geen blokkades op Google, Youtube en Facebook, geen geroggel, geen gespuug, geen die-straatnaam-met-dat-karakter-dat-lijkt-op-dit-of-dat, maar Vietnamezen, vrij toegang tot internet, redelijk engels kunnen spreken en straatnamen in letters die we kunnen lezen!

Na we om 05.30u uit de trein kwamen (28 nov) zijn we samen met Vampy met de taxi naar ons hostel gegaan. Maar niet voor we 2 miljoen dong gepind hadden. We zijn miljonair hier! Tot de taxi ook duizenden dong vraagt voor een taxi ritje, dan realiseer je je dat het vies tegenvalt. Eenmaal bij het hostel afscheid genomen van Vampy, die in een ander hostel zat, en ingecheckt. We hebben besloten dat Hanoi een rustpunt wordt na in China vrij snel van plaats naar plaats te zijn gereisd en daarom hebben we een privé kamer met eigen badkamer en ontbijt. De kamer bleek helemaal prima!

Hanoi, of in ieder geval het centrum, doet mij aan Nepal denken. Druk, veel scooters, herrie. Tessa doet het aan Chinese centra denken. Het zal er ergens tussenin zitten, maar het is in ieder geval heel druk maar wel gezellig. Onze eerste dag (28 nov) hebben we weinig gedaan. Filmpje gekeken, met Kim en Vampy wat gegeten (Robin voelde zich niet goed) en geslapen. 's Avonds kregen we een bericht van de held die onze tablet meegenomen heeft en hebben we die meteen opgehaald. Precies zoals gepland. Echt heel fijn dat hij dat gefixt heeft!!
De volgende dag (29 nov) hebben we uitgeslapen en zijn we gaan ontbijten. Warme broodjes met ei en kaas (dank je, Franse kolonisatie). Daarna op de kamer precies onze planning gevolgd: lezen, blog bij werken en slapen. 's Avonds zijn we met Kim, Robin en 2 Britten, Tarryn en Rick, uit het hostel van Kim en Robin wat gaan eten. We wouden alle 6 de Halong Bay cruise gaan doen en hebben besloten samen te gaan. Na het eten hebben we opties vergeleken en hebben we de cruise geboekt voor 2 december. 3 dagen op de boot, zwemmen, kayakken, precies wat we (naar eigen zeggen) nodig hebben.
30 november hebben we (na weer zo'n lekker broodje als ontbijt) onze eerste cultuur opgedaan in Hanoi. We zijn samen met Kim naar de Temple of Literature gegaan, een tempel opgedragen aan Confusius. De tempel bestond uit een ommuurde tuin met vijvers met daarin de tempel, die uit verschillende gebouwen bestond. Qua stijl had het veel van Chinese tempels weg, maar in de details was het toch duidelijk anders. Minder nadruk op draken en een overvloed aan schildpadden om de een of andere reden. Al met al heel mooi! 's Avonds in een van de eettentjes gegeten.
Na nog een dag van slapen en lezen (1 dec) zijn we 2 december op tijd opgestaan, spullen gepakt, ontbeten en om 08.00u werden we opgehaald voor de cruise! Spannend!!

Al met al is Hanoi ontzettend druk, veel meer scooters dan in Chinese steden, en veel chaotischer verkeer. Maar het is geen spugen, staren en moeilijk communiceren meer. Al met al dus een echt verschil qua cultuur ten opzichte van China. Precies waar we op gehoopt hebben. En we hebben nog een leuk reisgezelschap ook voorlopig.

Foto's: NotAllWhoWanderAreLost4.waarbenjij.nu

• 29 November 2016 - 15:37

Miek:

Hoi Daan en Tessa

Jeetje wat maken jullie veel mee en wat zien jullie veel van de wereld! Is het met de tablet nog goed gekomen? Heeft de Italiaan hem werkelijk bij jullie bezorgt? Er zijn dan toch nog betrouwbare mensen in de wereld. Trekken jullie nog lang door? Hebben jullie al een idee wanneer jullie weer naar ons kikkerlandje komen? Het zal wel moeilijk worden om , na zo lang reizen, weer een leven op te bouwen met veel regelmaat en " sleur" ..
    Hier gaat het goed, we zitten al in de Kerstsfeer. Ik kon het niet laten, het kriebelde weer , ondanks dat het nog November is...(schaam, schaam)... Wij doen niets met Sinterklaas, wij doen pakjes onder de boom.( als onze hond ze tenminste laat liggen..)
    Verder hebben de kids het druk met school. Benthe gaat voor haar propedeuse en Bowie moet wat doen voor goede punten op de Havo en dat is hij nog niet gewend. Hij heeft nooit geleerd om te leren, dus dat valt hem nog wat tegen, maar het komt wel goed.
    Ik wens jullie nog veel geluk en op jullie werelsreis en bedankt voor de mooie verslagen, ik lees ze graag. Jullie kunnen er wel een mooi boek van maken!
    Nog een fijne vakantie!
    Liefs Miek en kids