3 keer is scheepsrecht / Chongqing - Reisverslag uit Tsjoengking, China van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu 3 keer is scheepsrecht / Chongqing - Reisverslag uit Tsjoengking, China van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

3 keer is scheepsrecht / Chongqing

Blijf op de hoogte en volg Daan en Tessa

07 Oktober 2016 | China, Tsjoengking

7 okt zijn we van Chengdu naar Chongqing gereisd met de 'hard seat'-trein. Hard seat wil zeggen derde klas en dit zegt niks over hoe hard de stoelen zijn. Het is vergelijkbaar met 2e klas treinen in Nederland, maar dan met wat minder beenruimte. Na 4 uur muziek luisteren, naar de verbazingwekkend mooie omgeving kijken en zien hoe het kindje tegenover ons zijn ouders onder de duim had (1-kindspolitiek heeft ook nadelen, er schijnt een hele generatie met verwende enigkindjes te zijn waar weinig mee te beginnen valt), kwamen we in Chongqing aan. Daar met de metro naar het hostel, maar omdat het de laatste dag van de feestweek (1e week van oktober) was, ging iedereen blijkbaar weer naar huis. Dus de metro van de grootste stad van China (31 miljoen mensen) is geen plaats waar je voor je plezier heen gaat. Vooral niet met backpacks. Na een half uurtje Chinees rugby gespeeld te hebben kwamen we bij de goede halte weer uit de metro en bleek het hostel nog geen 100 meter verderop te liggen. Daar aangekomen, hopend om nu wel een bed te krijgen na 2 keer geen beschikbare bedden, werd gevraagd of we bezwaar hadden tegen een prive kamer in plaats van de 6 persoons kamer die we gereserveerd hadden. Nee, geen probleem! Dus de 3e keer meer geluk! Het hostel is prima. Schoon, weinig mensen, uitzicht vanaf de 20e etage, aardige eigenares die Engels spreekt. Hele (welkome!) verandering na de drukte van afgelopen week. De volgende dag (8 okt) hebben we dan ook weinig tot niks gedaan. We kregen paarse zoete warme rijst pap met noten als ontbijt en ondanks dat dat zo niet lekker klinkt smaakte het niet verkeerd. Daarna boodschappen gedaan, waarbij we er achterkwamen dat het regende en onze 'we-gaan-niks-doen-vandaag'-instelling nog versterkte. 's Avonds zelf noodles gemaakt en 'heerlijk' in ons eigen (betonharde) bedje in slaap gevallen.

9 oktober zijn we met de metro naar het Three Gorges Museum geweest.

Even wat achtergrondinformatie: de Yangtze Rivier is een van de belangrijke rivieren van China en stroomt vanuit regio Tibet (in het zuid-westen van China) naar de oostkust en mondt uit in de oceaan bij Shanghai. Het is van vroeger uit al een belangrijke rivier voor handel. Het bekendste stuk van de Yangtze Rivier zijn de Three Gorges. Dit zijn 3 stukken van de rivier met aan beide zijden verticale rotswanden die beroemd zijn om hun natuurlijke schoonheid. Deze Gorges liggen tussen Chongqing (waar we nu zijn) en Yichang, verder stroomafwaarts. In Yichang is in 2003 (kan ik een jaar langs zitten) de Three Gorges Dam gebouwd, wat een van de grootste stuwdammen van de wereld is. Hierdoor is het waterniveau in de Three Gorges gestegen en hebben ruim een miljoen mensen moeten verhuizen omdat hele dorpen onder water kwamen te staan. Aan de andere kant levert de stuwdam net zoveel electriciteit als 11 kerncentrales (daar kan ik er weer iets naast zitten). En over de geschiedenis van het Three Gorges gedeelte van de Yangtze Rivier is een museum gemaakt, dat in Chongqing ligt.

Maar we zijn dus naar het Three Gorges Museum geweest. Dat was heel interessant, vooral de dieren die er leven en de fossielen die er gevonden zijn. Verder werd de hele constructie van de dam en de manier waarop de sluizen werken uitgelegd. We hadden alleen het idee dat het geen neutraal beeld gaf van wat er gebeurd is tijdens en na de bouw van de dam. Zo stond er dat de ruim een miljoen mensen gewillig vertrokken zijn uit hun woonplaatsen, zich bewust van het grotere doel dat er met de dam nagestreeft werd. En dat vele van hen in hun nieuwe woonplaatsen met omscholing rijk geworden zijn. Uit andere bronnen lazen we minder positieve verhalen over de verhuizing van al die mensen.

Ook zijn we naar de Peoples Memorial Hall geweest, dit is een soort concertgebouw dat geïnspireerd is op de Temple of Heaven in Beijing. Van buiten heel mooi, maar van binnen alleen maar heel veel stoelen en een podium. Zoals je zou verwachten in een concertzaal, maar omdat ze entree vroegen hoopten we dat er iets meer te zien zou zijn.

De volgende dag (10 okt) zijn we op tijd opgestaan, want om 11.00u landden Hans en Ria in Chongqing. Na de spullen gepakt te hebben zijn we naar het appartement gegaan dat er geboekt was om de backpacks te droppen en daarna naar het vliegveld te gaan. Het droppen van de spullen bleek lastiger dan verwacht, want de receptie was onbemand en de bewaker sprak alleen Chinees (en had een sterke neiging tot ons uitlachen, wat ook niet hielp). Na een half uur ons ergeren en stampij maken konden we onze spullen in een bureau'tje achter laten en zijn we een half uur te laat met de metro naar het vliegveld gegaan. De vlucht van Hans en Ria bleek ook een half uur vertraging te hebben, dus dat kwam mooi uit. Daarna met z'n vieren met de metro terug naar het appartement. Daar bleek er iets met de boeking niet goed te zijn, want het appartement was bezet. Dus op naar een tweede ronde ergeren en stampij maken. Deze hield wat langer aan, maar zelfs toen de eigenares erbij kwam werd ons niet duidelijk wat er misgegaan was. Uiteindelijk was duidelijk dat er geen winst aan te behalen viel, dus zijn we naar het hotel gelopen dat er langs lag. Hier zonder reservering ingecheckt en daarna vrij snel gaan eten in het eerste 5*-restaurantje met afbeeldingen op het menu dat we konden vinden. Daar Hans en Ria kennis laten maken met Chinees eten zoals wij het meestal eten. Het beviel goed gelukkig. Daarna nog een potje geprobeerd te kaarten, maar omdat de effecten van de jetlag toch wel duidelijk werden (lees: er vielen er twee spontaan in slaap), zijn we maar naar bed gegaan.

Verder zijn we met z'n vieren naar Dazu geweest, een van de top 5 van tempelgrotten in China. Daarmee is voor ons nummer 4 afgestreept. Alleen de Magao Caves in Dunhuang nog en dan hebben we ze allemaal gezien. De Dazugrotten bestaan uit een 700 meter lange rotswand waarin verschillende Boeddhistische taferelen afgebeeld zijn. Onder andere belangrijke figuren uit Boeddhisme, de Boeddhistische hel en het wiel van de tijd (een weergave van reïncarnatie en verlichting volgens Boeddhisme). Het mooiste en indrukwekkendste beeld vonden wij een gouden 1007 armig beeld van een meter of 7 hoog. Deze was compleet gerestaureerd en zag er dus als nieuw uit. De armen stonden voor helpende handen, één voor ieder persoon (symbolisch, 1007 had volgens mij geen specifieke betekenis). Hier hebben we zeker 3 uur door de regen rondgelopen en alles bekeken. Daarna zijn we naar het Cave Temple Museum geweest dat langs de grotten lag. Hier werd de geschiedenis van tempelgrotten in China en omringende landen uitgelegd en tentoongesteld door middel van afbeeldingen. Dit was heel leuk, want we zagen weer foto's van de grotten in Datong en Luoyang die we al bezocht hebben.

Eergisteren (12 okt) zijn we naar een gorge (door water uitgesleten ravijn) geweest buiten Chongqing. Hier zijn we zo'n 10 kilometer doorheen gewandeld. Het was vooral de eerste helft vrij zwaar omdat het veel berg op en berg af ging met veel trappen, maar toen we bij de rivier in de smalle gorge uitkwamen was het makkelijker lopen. Het uitzicht door de gorge en de bomen en bamboe in en boven de gorge was prachtig. En omdat de feestweek voorbij is en het druilerig weer was, waren we zo'n beetje de enigen daar (op een kat na die ons een tijdje achtervolgd heeft). De wandeling heeft de hele middag geduurd, maar was de moeite meer dan waard!!

Gisteren zijn we nadat we een rondje door een oude traditionele wijk van Chongqing gelopen te hebben op zoek gegaan naar dock 11, waar ons cruise-schip lag (dit klinkt zo niet op zijn plaats na het slapen in een tent en op een bank). Een heel aardig meisje die (met behulp van haar Engels lesboek) 5 woorden Engels kon, is 20 minuten met ons meegelopen naar het schip omdat we het niet konden vinden. Toen ingecheckt en op naar Yichang!

Foto's: NotAllWhoWanderAreLost3.waarbenjij.nu