there is a snake in shower / Chitwan National Park - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu there is a snake in shower / Chitwan National Park - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

there is a snake in shower / Chitwan National Park

Blijf op de hoogte en volg Daan en Tessa

28 September 2016 | Nepal, Sauraha

Na een rit van ruim 6 uur in een prima toeristenbus over gaten en stenen (lees: Nepalese wegen) zijn we in Sauraha aangekomen. Sauraha is een plaatsje dat beter bekend staat als Chitwan National Park, want het is het plaatsje tegen Chitwan National Park aan van waaruit de tours gaan. Daar 10 minuten gelopen naar onze lodge waar we 4 nachten zullen slapen. We slapen in een hut van bamboe met een dak van stro. Met eigen toilet maar de douche is een boom waar de douche op geschroefd is en waar wat bamboe omheining omgezet is. De plek waar je je shampoo neer kan zetten zijn echte paddestoelen tegen de boom. Toen de receptioniste ons na het inchecken de douche liet zien, zei ze er bij dat er een python zat. Maar die werd wel weggehaald door iemand. We zagen hem inderdaad net achter de douchekop zitten. Hij was zo dik als een pols ongeveer en (hoorden we later) een meter lang. De lodge is volledig ecologisch, wat inhoudt dat de wc niet doorspoelt, maar je het met grond moet afdekken, je alleen biologisch afbreekbare zeep/shampoo mag gebruiken omdat het water door middel van planten gefilterd wordt en dat het restaurant volledig vegetarisch is. We like it :)!
Gisteren (27 sep) hebben we een junglesafari door Chitwan National Park gedaan. Er leven hier veel verschillende dieren, maar de meeste toeristen komen voor de tijgers, neushoorns en olifanten. Om 07.45u gingen we naar de rivier, die tevens de grens van het nationale park is, en gingen we per kano met ons groepje van 6 toeristen en 2 gidsen naar het park. De kano tocht duurde 1,5 uur. Daarna konden we door het park 15 km lopen om weer bij ons beginpunt te komen. Na 15 minuten in de kano zagen we al een neushoorn langs het water staan!! We hadden alle tijd om hem goed te zien, tot op het punt dat we zo dicht bij waren dat we wat meer afstand ook wel prima zouden vinden. Ze hadden nog wel eens de neiging op toeristen af te komen had de gids gezegd. Maar prachtig dier!! Verder verschillende krokodillen gezien in het water en op de kant. Toen we na 1,5 uur uit de boot gingen kregen we een uitleg die veel leek op de veiligheidsuitleg in een vliegtuig. 'In het onwaarschijnlijke geval dat een neushoorn je bestormt doe je dit..'. 'In het onwaarschijnlijke geval dat een tijger je bespringt doe je dat.. '. We hebben niks van deze instructie echt hoeven gebruiken gelukkig. Maar tijdens de wandeling van 15 kilometer hebben we wel bambi-herten (echte naam weten we niet), apen, wilde kippen (levensgevaarlijk natuurlijk), ijsvogels en een pauw gezien. Zeker de moeite waard vonden wij, al was de gids niet echt tevreden. Rond 17.00u waren we helemaal kapot maar blij weer terug in de lodge. Daar (heerlijk!) gegeten en op tijd naar bed.
Vandaag (28 sep) doen we niks. Even bijkomen van gisteren en de was doen (hoort er ook bij).

29 september hebben we fietsen gehuurd en zijn we naar '20.000 Lake' gefietst. Dat is een meer in een bos waar ook de kans bestaat dat je krokodillen en neushoorns ziet. Naar 20.000 Lake is zo'n 1,5 fietsen, maar omdat we halverwege een rivier over moesten duurde het 2 uur. De rivier oversteken kon alleen door je schoenen en sokken uit te trekken, broek oprollen en door de rivier (die tot halverwege onze onderbenen kwam) lopen, fiets aan de hand. Aan de andere kant met je shirt je voeten afdrogen en schoenen weer aan doen. Na de rivier (en na het kopen van de permit om het bos in te mogen, inclusief vragen wat je ging doen en waar je vandaan kwam) bleken de wegen modderpaden te zijn en zaten we binnen de kortste keren tot aan onze knieën onder de blubber. 20.000 Lake was heel mooi! Prachtig stuk natuur. Na 3 uur daar gezeten en rondgelopen te hebben fietsten we weer terug. Onze schoenen en broek werden zo mogelijk nog viezer, want het had wat geregend toen we bij het meer waren. Bij het verlaten van het bos moesten we 'uitchecken' en verklaren waarom we 3 uur daar waren gebleven. 'We just really enjoyed looking over the lake' bleek aan het gezicht van de bewaker te zien weinig geloofwaardig, maar we konden gaan. Na hetzelfde ritueeltje van schoenen uit, rivier over en schoenen aan, (deze keer ook met schoenen schoonmaken in de rivier) fietsten we terug naar Sauraha. Daar gegeten bij Belly Man, een restaurant dat ons door onze safari-gids werd aangeraden. Het restaurant heette Garden Restaurant, dus wij konden de naam Belly Man niet plaatsen. Tot de eigenaar/ober onze bestelling kwam opnemen. Belly Man sloeg duidelijk op hem, want hij leek wel zwanger van een drieling. Maar koken kon hij! Echt heel lekker gegeten! Daarna hebben we op een stoepje aan de hoofdweg zitten wachten, want het kwam vrij regelmstig voor dat een neushoorn door de straten liep op weg naar een plek om te grazen. Na een half uurtje hoorde we van mensen dat hij gezien was en tot onze verbazing keken we een paar minuten later met open mond naar een neushoorn die 'gewoon even' langs kwam lopen. Hij liep rustig voorbij, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. We zijn, samen met een paar anderen, achter hem aan gelopen. Maar naarmate het aantal toeschouwers groeide en mensen zowel voor als achter het dier liepen, op wat afstand uiteraard, merkte je dat de neushoorn onrustig werd. Daarom hebben we flink afstand bewaard vanaf toen. Hij liep naar de kant van de weg en als hij in de buurt van een winkel kwam sloten mensen rolluiken om hem buiten te houden. Dit was nog niet zo erg, tot een man begon te schreeuwen toen de neushoorn bij zijn winkel in de buurt kwam en een steen gooide. Die raakte het dier op zijn kop en, uiteraard, rende de neushoorn weg. De reactie van de menigte was zoals je zou verwachten: totale paniek. We zijn weggegaan, maar van onze eerste verbazing over een neushoorn in de hoofdstraat was weinig over. Die had plaats gemaakt voor onbegrip richting de paniekerige mensen en vooral richting de man die de steen gooide. Het was voor ons heel duidelijk dat de neushoorn niet het probleem was, maar de reactie van de mensen op de neushoorn.

Vanmorgen (30 sep) werden we om 05.00u opgehaald met een minivan om naar Kathmandu terug te gaan. Tot onze verbazing zagen we de neushoorn weer terug naar de jungle lopen. Hij had zijn plekje om 's nachts te grazen blijkbaar toch gevonden en leek niks te mankeren :)

Foto's: NotAllWhoWanderAreLost3.waarbenjij.nu

• 28 September 2016 - 13:03

Nellie:

Weer spannend. Lijkt me geweldig om die dieren te zien. Gaat het weer met de dunne? Veel liefs van Oma

• 28 September 2016 - 13:03

Nellie: