Studentenkorting op je OV-chipkaart / Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu Studentenkorting op je OV-chipkaart / Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

Studentenkorting op je OV-chipkaart / Beijing

Blijf op de hoogte en volg Daan en Tessa

07 September 2016 | China, Peking

4 september zijn we met de trein van Qinhuangdao maar Beijing gereisd. Dit was 4 uur ongeveer, dus we hadden geprobeerd treintickets voor zitplaatsen te regelen, maar omdat die al uitverkocht waren, hadden we slaapplaatsen. Dit vonden we eigenlijk wat overdreven voor 4 uurtjes, maar achteraf was een paar uur slaap heel welkom. Rond 11.30u kwamen we in Beijing aan. Daar met de metro en de laatste kilometer te voet naar het hostel. Ons hostel lag in een hutong (hutongs zijn wijken net buiten de Verboden Stad waar vroeger de mensen woonden die in de Verboden Stad werkten). Dit betekent kleine huisjes, vrij smalle straten en steegjes en overal eettentjes, winkeltjes en andere gezelligheid :) We hebben onze spullen gedropt en zijn met de metro naar een grote overdekte markt gegaan, aan de rand van Beijing. Dat zou het souveniersparadijsje moeten zijn, maar het bleek een markt met een flinke nadruk op stenen (vooral jade) en antiek. Maar dan niet het 'ach-dat-is-leuk-om-thuis-voor-het-raam-te-zetten'-achtige antiek, maar meer bronzen beelden die qua betekenis vast heel interessant waren maar die ons heel weinig zeiden. Dus een beetje teleurgesteld dat we met net zoveel geld weer weg gingen als we kwamen terug naar onze hutong, waar ze veel meer en (voor ons) veel leukere souveniers hadden. 's Avonds weer bij een 5*-restaurantje gegeten^^. Maandag (5 sep) zijn we naar de Vietnamese ambassade gegaan om ons Vietnamese visum aan te vragen. We hadden begrepen dat dit zonder problemen ter plekke te doen is, en dat bleek ook zo te zijn. 1 A4'tje vragen invullen over wie je bent, waar je woont, wanneer je het land in reist en klaar. Al leek het toen we de wijk met ambassades in liepen even alsof je een gevangenis in liep. Overal bewaking, wegen afgezet, militairen. Maar als je dan 'nihau' tegen een nors kijkende militair zei die in de houding voor een ambassade stond kreeg je opeens een vriendelijk gezicht en 'nihau' terug. Na het visum aangevraagd te hebben, zijn we naar de Temple of Heaven gegaan, wat een groot park is met daarin de tempel die vroeger (en nog steeds? Geen idee) gebruikt werd om de hemel te aanbidden. De tempel is heel mooi, alleen jammer dat je er niet in mag. In het park zitten op verschillende plaatsen Chinezen te kaarten of Mahjong te spelen. Ook zijn er aan het dansen of zingen, al was dat laatste nu minder dan de vorige keer dat we er waren. Na de Temple of Heaven zouden we nog ergens anders heen gaan, maar vanwege de warmte en waarschijnlijk nog vanwege het slaaptekort waren we zo sloom dat we terug naar het hostel gingen. Dinsdag (6 sep) was de Verboden Stad weer open. Die is 's maandags dicht buiten het hoofdseizoen waardoor Cathy die bijna zou missen. Tessa en Cathy zijn er 's morgens heengegaan en ik ben naar Alley gelopen. Alley is een restaurantje waar we al verschillende keren geweest zijn. Lekker eten, verschillende katten die in de stoelen liggen te slapen (al hebben we die niet gezien deze keer) en Westers eten (want ja, op gegeven moment is een bord friet of een pizza heel welkom tussen alle noodles door). En je mag na 3 keer er gegeten te hebben je naam op de muur schrijven. De hele muren staan dan ook vol met namen van mensen van over de hele wereld. Groeten uit USA, groeten uit Australië, groeten uit Brazilië, groeten uit Spanje, etc. We hadden onze namen al eerder op de muur gezet, dus nu hoefden we alleen de nieuwe datum erbij te schrijven. En Cathy's naam, want die stond er nog niet op. Na een paar uur lekker lezen kwamen Tessa en Cathy ook binnen (Net voor een groep Nederlanders die op hun beste Chinees een biertje wouden bestellen. (Live entertainment). Daar gelunchd en daarna naar Beihai Park. Beihai is een park met groot meer en een spierwitte tempel. Daar hebben we trouwens weer geprobeerd studentenkorting te krijgen, want er staat geen geldig-tot-datum op onze studentenkaart. Cathy had haar studentenpas niet bij, dus dan maar met haar OV-chipkaart, want ze kunnen het toch niet lezen. Meestal krijgen we zonder problemen studentenkorting, Cathy ook, maar deze keer was wel apart. Want ik kreeg met mijn studentenkaart geen korting, maar Cathy met haar OV-chipkaart wel! Want op mijn studentenkaart kon ze geen geldig-tot-datum vinden en op Cathy's OV-chipkaart wel. Dus Tessa pakte snel haar studentenkaart terug en gaf haar OV-chipkaart zodat ze ook studentenkorting kreeg. Ik heb mijn OV-chipkaart niet bij, denkende dat je een studentenkaart moet hebben voor studentenkorting en geen OV-chipkaart. Om een kort verhaal lang te maken: door Beihai gelopen, Nine Dragons Wall gezien (wat letterlijk dat is, een muur met 9 draken die er met tegels zijn opgemaakt) en daarna terug naar het hostel, spullen gepakt en Cathy met de metro naar het vliegveld gebracht. Daar naar de McDonalds geweest en afscheid genomen van Cath :(! We wouden alle drie dat ze langer kon blijven, maar we hebben het in ieder geval heel leuk gehad :)!
Tessa en ik zijn met de bus en daarna met een veel te dure tuktuk (afzetters) terug naar het hostel gegaan. Woensdag (7 sep) werden we vrij vroeg wakker door onze kamergenoten, want met Cathy zaten we in een privé kamer, maar nu zaten we weer in een dorm met 10 man. 10.00u gingen we in het hostel weg, ons visum opgehaald, dat in één keer goedgekeurd was en dat in 2 werkdagen (kan China wat van leren). De rest van de dag eigenlijk weinig gedaan, 's avonds bij een 5*-restaurantje gegeten en ons toen in de stromende regen naar het metrostation gehaast om daar de trein naar Xi'an te pakken. Op het station stonden opvallend veel buitenlandse toeristen in de rij voor de trein naar Xi'an. Toen we in de instapten bleek dat ze op ons na allemaal in de 2e klasse of hoger zaten. Op zich begrijpelijk, wij deden in het begin precies hetzelfde, maar het is wel een bevestiging dat het comfortniveau dat je wil hebben omlaag gaat tijdens het backpacken als je dan in de 3e klasse instapt.

Foto's: NotAllWhoWanderAreLost.waarbenjij.nu