zon, zee, strand... wacht.. / Irkutsk & Baikalmeer - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu zon, zee, strand... wacht.. / Irkutsk & Baikalmeer - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

zon, zee, strand... wacht.. / Irkutsk & Baikalmeer

Blijf op de hoogte en volg Daan en Tessa

29 Juni 2016 | Rusland, Irkoetsk

Bij het boeken van de TME werd deze omschreven als 'leven in de trein'. Toen snapten we niet helemaal wat ze bedoelden, maar nu wel. We hadden een privé compartiment, wat al snel aanvoelde als een hotelkamer. We hebben 3 dagen en 2 nachten in de trein gezeten (lees: gelegen) en helemaal kunnen onthaasten. Veel gelezen, wat geslapen, proberen een beetje een ritme te houden met eten en met de tijden van naar bed gaan om een jetlag in Irkutsk te voorkomen (de trein ging door 3 tijdzones). Er waren geen toeristen in onze coupé, dus communiceren was lastig op een verdwaalde Rus na die 'where from?' vroeg. Holland of Netherlands kennen ze niet, dus is de volgende vraag is vaak 'Germania?'. Waar we dan uit gemakzucht soms maar ja op zeggen. Om 21.15u lokale tijd kwamen we aan in Irkutsk. Met 15 minuten lopen (met 2 tassen minder dan toen we de trein instapten) kwamen we in het hotel dat we voor 1 nacht hadden geboekt. De volgende dag (28 juni) zijn we met de bus naar Listvianka gegaan, dat aan het Baikalmeer ligt. Bustickets kopen leek ons heel eenvoudig, gewoon naar het busstation gaan en twee tickets kopen. Dit was ook zo simpel, tot we er achter kwamen dat we om 14.00u twee tickets gekocht hadden voor de bus van 13.30u diezelfde dag. De tijdzone controlerend en denkend dat die bus waarschijnlijk vertraging zou hebben gingen we naar de bushalte. De buschauffeur zei dat ons ticket niet klopte, maar dat hij ons toch mee zou nemen, aldus de Engels sprekende Russische toerist in de bus. Na een dik uur waren we in Listvianka, direct aan het Baikalmeer. Alles aan het Baikalmeer doet aan alsof het een zee is. Je ziet de andere kant niet, er is een strand, er liggen boten aangemeerd en er zwemmen zelfs zeehonden die je zo om de zoveel tijd boven ziet komen. Na ingecheckt te hebben zijn we het toeristencentrum ingegaan want we wouden de volgende dag een stuk wandelen, wat rond het meer heel mooi schijnt te zijn. Het was al snel duidelijk dat de 2 dagen bij het meer en de 5 dagen in Irkutsk (70 km van het meer af) die we in gedachten hadden niet slim was. Dus we hebben de plannen omgegooid. We zijn nu 2 dagen in Listvianka (aan het meer), dan 2 dagen op Olkhon Island (in/op het meer) en gaan dan pas terug naar Irkutsk (weg van het meer). Snappen jullie hem nog? In ieder geval alles omgegooid zodat we meer tijd rond/op het Baikalmeer zijn.
Vandaag zouden we een stuk van de Great Baikal Trail lopen, maar de boot erheen ging niet, dus dat wordt morgen. Wel zijn we naar een uitkijkpunt gelopen op een berg. Prachtig uitzicht en mooie wandeling :)! Ook hebben we zeehonden gespot! Het zijn zoetwaterzeehonden die alleen hier voor komen, in het Russisch noemen ze ze Nerpa's.
Baikal is heel erg mooi, prachtige natuur en veel opties om per bus, boot of te voet vanalles te doen. We amuseren ons prima :)!

De tweede keer dat we de Great Baikal Trail probeerden te doen ging de boot weer niet, dus zijn we zelf maar en stuk gaan wandelen buiten Listvianka. Mooi, maar heel zwaar door de warmte en doordat het heel heuvelachtig was. 1 juli zijn we met de bus in 6 uur naar Olkhon Island gereden (lees: gestuiterd, vanwege slecht of ontbrekend wegdek). Een deel van de rit zaten er 2 aangeschoten Russen voor ons die niet begrepen, of niet wilden begrijpen, dat we geen Russisch spreken. Dus ze bleven maar praten en praten en vonden ons duidelijk interesanter dan wij hen. Na 6 uur zijn we met de veerboot (met bus en al) in 20 minuten naar Olkhon Island gegaan en daar duurde het weer zo'n uur voor we in de grootste plaats op het eiland waren, Khuzhir. Op heel Olkhon zijn geen asfaltwegen, alleen stoffige zandwegen. Daar ingecheckt in een guesthouse. Opzich een prima guesthouse, maar de wc was een gat in de grond, douche ontbrak en de gezamelijke keuken was zo sober dat die maar amper bruikbaar was, nadat we zelf plastic borden gekocht hadden. Door de houten gebouwtjes pastte het guesthouse wel in de sfeer van het eiland. De volgende dag (2 juli) hebben we mountainbikes gehuurd en hebben we een ronde over het eiland gefietst/gelopen. De wegen waren soms te slecht om te fietsen, maar al met al was het heel mooi om het plaatsje uit te gaan. Olkhon heeft alles van bosgebieden tot duingebieden en van weilanden tot rotskusten. Heel erg de moeite waard! De dag daarna besloten we dat fietsen te vermoeiend was, dus hebben we een wandeling door bossen gemaakt, waar de koeien overal tussen de bomen staan te grazen. Daarna met de bus weer terug naar Irkutsk gegaan. In Irkutsk bleek veel minder te beleven dan we dachten en hier hebben we 2 kerken, de houten architectuur die typisch is voor Irkutsk en 3 monumenten bekeken. Verder hebben we onze treintickets naar Ulan Bator (Mongolië) opgehaald en 6 juli liepen we 's avonds naar het treinstation. Onderweg kwamen we met 2 Amerikaanse Mormonen in gesprek die hun geloof in Rusland aan het verkondigen waren. Hele aardige mensen. Na nog ruim een uur op het station gewacht te hebben de eerste internationale trein van de Trans Mongolië Express in :)

Foto's: komen er aan!

• 05 Juli 2016 - 23:59

Adriaan :

Dus... binnenkort kan ik foto verwachten?
    Je hebt mijn adres he =D