even de drukte uit / Vladimir & Suzdal - Reisverslag uit Soezdal, Rusland van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu even de drukte uit / Vladimir & Suzdal - Reisverslag uit Soezdal, Rusland van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

even de drukte uit / Vladimir & Suzdal

Blijf op de hoogte en volg Daan en Tessa

19 Juni 2016 | Rusland, Soezdal

De Trans Siberië Express is begonnen! Op Tessa's verjaardag zijn we met de trein van Moskou naar Vladimir gereisd. Dit eerste stuk duurde maar liefst 1 uur en 40 minuten. Op de kaart van Rusland lijkt het of we amper Moskou uit zijn, maar dat neemt niet weg dat de TME (Trans Mongolië Express) begonnen is! Op dit eerste traject hadden we stoelen met royaal beenruimte. Om even de schaal van de TME aan te geven: Vladimir was na 160 km de eerste stop. De totale lengte is zo uit m'n hoofd 7000 km.
Vanuit Vladimir zijn we met de taxi naar Suzdal gegaan, zo'n 30 km buiten Vladimir. Dit is een van de steden die deel uit maakt van de Gouden Ring. Dit is een ring van steden die door de architectuur en kerken zeer de moeite waard is. Suzdal schijnt een van de mooiere plaatsen van de Gouden Ring te zijn. Wij vonden Suzdal ook echt heel mooi! Het is eigenlijk niet meer dan een dorp, met een kronkelende rivier er doorheen en op iedere hoek van de straat een kerk, klooster of kapel. Stuk voor stuk de moeite waard om te bezoeken.

De eerste dag in Suzdal (16 juni) zijn we voor Tessa's verjaardag uit gaan eten in een typisch Russisch restaurant. Lekker gegeten, ondanks dat de ober meer oog voor de voetbalwedstrijd op tv dan voor ons. Gastvriendelijkheid, of beter gezegd vriendelijkheid in het algemeen is iets wat de meeste Russen niet kennen. Staren kunnen ze wel goed daarentegen. Verder hebben we twee kloosters bezocht. Een daarvan was ooit het rijkste en belangrijkste klooster van Rusland, wat aan de grootte van de kerk, ommuring en torens duidelijk te zien was. Een Rus die als tolk alles voor haar vrienden uit Zweden aan het vertalen was, vroeg ons of we mee wouden lopen en zo ook haar vertalingen/uitleg mee te krijgen. Dit hebben we gedaan en het was heel interessant! In het klooster hebben we voor Tessa's verjaardag pannenkoeken en blini's gegeten en mede gedronken :) Blini's zijn een soort kleine dikke pannenkoeken met kaas. In het klooster is een poort waar van gezegd wordt dat al je zonden vergeven zijn als je daar door loopt, dus als het goed is zijn we nu vrij van zonden! Of dat waren we een aantal dagen geleden in ieder geval.
Ook zijn we naar een openluchtmuseum geweest over het leven van boeren in Rusland in de 19e eeuw. Hier stonden huizen, kerken en molens uit die periode en Engelse (unicum!) uitleg. Na het museum zijn we in een parkje uit gaan zweten, want het is hier al een aantal dagen 30 graden en benauwd.

Vandaag (19 juni) zijn we met de taxi teruggegaan naar Vladimir en zitten we één nacht in een hostel, want de trein gaat morgen om 06.50u. In Vladimir, dat schijnbaar ook deel uitmaakt van de Gouden Ring, hebben we de oude stadspoort en de cathedraal bekeken. Mooi, maar door de warmte zijn we op een gegeven moment terug naar het hostel gevlucht.
Morgen deel twee van de TME! Dit keer in 24 uur van Vladimir naar Ekaterinburg. Dan hebben we wel bedden en zitten we met 4 man in een coupé. We zijn benieuwd!

(We hebben bij de blogs van St. Petersburg en Moskou nog een aantal foto's toegevoegd)

Even een praktisch puntje, we kunnen geen foto's meer op dit blog zetten, omdat hier een maximum aan zit, dus hebben we een tweede blog aangemaakt met alleen de foto's. Dit blog is NotAllWhoWanderAreLost2.waarbenjij.nu. We gebruiken hetzelfde blog als voorheen voor de tekst, zodat het overzichtelijk blijft, maar de foto's kunnen jullie via het tweede blog vinden.
Dus de foto's van Vladimir en Suzdal staan hier:

• 19 Juni 2016 - 22:28

Nellie:

Jullie worden nog Rooms van alle kerken

• 20 Juni 2016 - 09:30

Yvonne En Andre:

Jullie schrijven echt op een leuke wijze het verslag van de reis. Prettig om te lezen. De foto's zijn ook mooi om te zien.
    Vervelend aan jullie verslag ... Het gesmak tijdens het eten (nomnomnom) ;-)