viva la constatuzia!! / Warschau - Reisverslag uit Warschau, Polen van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu viva la constatuzia!! / Warschau - Reisverslag uit Warschau, Polen van Daan en Tessa - WaarBenJij.nu

viva la constatuzia!! / Warschau

Blijf op de hoogte en volg Daan en Tessa

03 Mei 2016 | Polen, Warschau

Gisteren na 5 uur in de bus in Warschau aangekomen. Ofja, net buiten Warschau. We moesten nog 6 km lopen naar het hostel. Gelukkig was het lekker weer:) in rustig tempo langs de rivier af naar Warschau centrum gelopen, onderweg wat drinken gehaald, prima te doen. Toen we in de straat kwamen waar het hostel moest zijn, konden we het niet vinden, tot een willekeurige man ons te hulp schoot. Een grote natuurstenen ingang met bewerkte houten deur bleek van (o.a.) ons hostel te zijn. Via een marmeren trap moesten we naar de eerste etage en we gingen twijfelen of we wel goed zaten. Langs gouden naambordjes af lopend checkten we snel even wat dit hostel ook alweer kostte. Aan het einde van de gang stond een bordje met de naam van ons hostel erop. We gingen een deur door en aan de kapotte vloerbedekking en beschilderde muren zagen we dat we toch wel goed zaten:) Ingecheckt, tassen gedropt, even met Portugese kamergenoot gepraat waar we de naam even van kwijt zijn dus hij heet nu Pablo, en naar de McDonalds. Daarna nog even in de gezamelijke ruimte gezeten en naar bed. Vandaag is het 225 jaar geleden dat de Poolse grondwet aangenomen werd, dus dat werd groots gevierd met optredens en een parade door de stad. Leuk om te zien:)

verder zijn we naar het Royal Castle geweest, heel mooi en overdadig met goud en marmer. Daarna de St. Anne kerk: van de buitenkant zou je niet zeggen dat het een kerk is, eerder een parlementsgebouw, maar van binnen prachtig! Ook zijn we naar het Joods Historisch Museum geweest. Hier wordt de geschiedenis van de Joden van de afgelopen 1000 jaar uitgelegd. Na wat we in Berlijn en Auschwitz gezien hebben was dit museum een soort volledig maken van de informatie en van ons begrip van wat er allemaal gebeurd is rond de 2e wereld oorlog. Al ging dit museum over veel meer, en ook over de positieve geschiedenis van de Joden. Heel mooi en volledig museum, zeer de moeite waard!! Ook het Jewish Uprising Monument kreeg veel meer betekenis nadat we het museum bezocht hadden.
Een minder puntje is dat Tessa met bulten wakker werd van bedbugs. De kamer is ontruimd en onze spullen gewassen, dus we hopen dat het nu opgelost is. Nu nog even wachten tot Tessa's 45 bulten genezen zijn, maar alles komt goed.
We hebben ook leuk contact met Brazilianen, Italianen en een stonede Fransoos. Leuke mensen:)
En Grieken ook ondertussen! We hebben de Joodse begraafplaats bezocht. Deze is half overgroeid, wat het een hele aparte uitstraling/ervaring geeft. Ik vond het heel rustgevend, Tess eerder indrukwekkend. Verder zijn we, na veel zoeken want het is bijna onvindbaar, naar het Photoplasticon geweest. De makkelijkste manier van omschrijven wat dat is, is een een-kamer-museumpje met foto's van Warschau van voor de 1e wereld oorlog. Maar de manier hoe het opgezet is, is briljant! Je gaat zitten en kijkt door kijkgaten in een grote ronde kast, waar binnen alle foto's een voor een langskomen, terwijl er muziek uit 1900 gedraaid wordt. Snap je nu niet wat je je erbij voor moet stellen? Logisch, want is heel moeilijk te omschrijven XD We herkenden verschillende straten en gebouwen op de foto's die we al gezien hadden in Warschau.
9 mei, 23.00u ging onze nachtbus naar Vilnius. Na het vervroegde vertrek van de vorige bus hebben we de tijden gecheckt bij het bureau van de busmaatschappij waar we toevallig langs liepen tijdens onze zoektocht naar het Photoplasticon. De laatste dan hadden we nog 10,47 zloty in de portomonnee. Het is gelukt dat tot op de laatste cent op te maken! Waar we heel trots op zijn :)
De bus vertrok op tijd en we hebben bijna de hele weg geslapen. Doei Polski!

• 05 Mei 2016 - 16:51

Hans En Anja:

Heej globetrotters, leuk om jullie reisindrukken te lezen. We blijven een beetje jaloers hoor. Krakow is mooi dat vonden wij ook. Auswitsch is een afschuwelijke plek maar historisch belangrijk en hopelijk een les voor velen in de wereld! Warschau is ons onbekend maar blijf alles goed omschrijven dan hebben wij weer een paar nieuwe reisdoelen na jullie reis. ☺Hier is alles oke. We hebben eindelijk mooi weer en vandaag hiervan genoten op de fiets en op terras. Luitjes tot snel, dobre noche voor straks! Lieve groeten, Hans en Anja

• 06 Mei 2016 - 10:33

Gemma En Dirk:

Tussen het klussen door maar eens bij gelezen en jeetje wat hebben jullie al veel gezien! Ik moet duidelijk nog een keer terug naar Berlijn overigens (heel veel gemist!). Ook leuke foto's gemaakt! Het monument ziet er zeer indrukwekkend uit ;)! De deur van het onvindbare hostel was in mijn verbeelding een soort oversized hobbit deur, die foto viel me dan ook wat tegen xD! En de bandenburger tor in het echt wint het toch zeker van het bedeltje! (Zou ook slecht zijn als het dat niet deed xD, of dan is het een super goed bedeltje!)

Geniet er nog van en we lezen snel weer bij! Nu weer even klussen, moet ook gebeuren ;).

• 07 Mei 2016 - 17:42

Jan:

Fijn om van jullie ervaringen mee te mogen genieten!
    Tessa,....lijkt me een vreemd idee dat je er op deze manier achter komt dat je bed overgeboekt was!